Gemeente Assen
Meer voetgangersgebieden en minder blik op straat
Assen, 25 juni 2009
Uitbreiding van het voetgangersgebied en de 30 kilometerzones en het
verminderen van het straatparkeren, dat zijn maatregelen die het
college wil treffen om de kwaliteit van de binnenstad te verbeteren.
De maatregelen staan in een studie naar de bereikbaarheid van de
binnenstad die de gemeenteraad op 2 juli bespreekt.
Wie snel naar de binnenstad wil reizen pakt de fiets of het openbaar
vervoer. Dat is een van de uitgangspunten voor de gemeente als het
gaat om de bereikbaarheid van het centrum. Fiets en openbaar vervoer
krijgen daarom 'voorrang'. Om het gebruik van de fiets te bevorderen
worden de fietsroutes in de binnenstad verbeterd en komen er meer
fietsenstallingen.
Assen heeft een sterke regionale functie. Daarom wil Assen ook goed
bereikbaar blijven voor de bezoekers uit de regio die vooral met de
auto komen. Autoverkeer wordt zoveel mogelijk via de noordelijke
cityring naar parkeergarages aan de cityring verwezen met
bewegwijzering en dynamische parkeerverwijzing. Het parkeren op straat
wordt verminderd zodat een mooie en leefbare omgeving ontstaat voor
bewoners en bezoekers. De parkeerplekken aan de Nieuwe Huizen en de
Brink verdwijnen als deze straten worden aangewezen als
voetgangersgebied. In totaal gaat het hier om zo'n 50 parkeerplaatsen.
Om de verkeersdruk in het centrum te verminderen kiest het college
ervoor om het aantal straten met een maximum snelheid van 30 km per
uur uit te breiden. Het gaat hierbij om de Ooster- en Zuidersingel, de
Collardslaan en een deel van de Weierstraat. Busroutes lopen daardoor
in de toekomst langs de cityring aan de noordkant van het centrum.
In het voorstel van het college krijgen de Oostersingel en de
Zuidersingel een nieuwe vormgeving. De straten worden versmald en er
komen meer bomen die de straten het aanzien van een laan moeten geven.
Assen groeit naar meer inwoners, meer bezoekers en meer
arbeidsplaatsen. Dat stelt de stad voor de uitdaging om de beschikbare
ruimte zo goed mogelijk te benutten en het toenemende verkeer in goede
banen te leiden. Dit heeft geleid tot het opstellen van de studie naar
de bereikbaarheid en de ruimtelijke kwaliteit van het centrum.
Dagelijks bezoeken veel mensen de binnenstad en de ruimte is er
beperkt. Voor het goed functioneren van de binnenstad zijn de
omgeving, bereikbaarheid en economie onlosmakelijk met elkaar
verbonden. De kwaliteit van de binnenstad vraagt om een hoogwaardige
inrichting van de openbare ruimte.
* Visie bereikbaaheid 12 juni 2009