Wegen en Verkeer Limburg bouwt nieuwe brug boven E313 in Ham

25/06/2009 15:50

Vlaamse Overheid

Wegen en Verkeer Limburg startte 2 juni 2009 met de bouw van een nieuwe brug over de E313 in de N110 (Meerhoutstraat). Het archeologisch onderzoek werd afgerond en Fluxys heeft haar transportleiding verplaatst. Aannemer NV Betonac is nu gestart met de eigenlijke wegeniswerken.

Wegen en Verkeer Limburg startte 2 juni 2009 met de bouw van een nieuwe brug over de E313 in de N110 (Meerhoutstraat). Het archeologisch onderzoek werd afgerond en Fluxys heeft haar transportleiding verplaatst. Aannemer NV Betonac is nu gestart met de eigenlijke wegeniswerken.

Wegen en Verkeer Limburg zal volgend jaar een nieuwe verbindingsweg aanleggen tussen de containerterminal Langvoort en Nike enerzijds en de Staatsbaan (N141) anderzijds. De vrije hoogte onder de bestaande brug zal dan echter te klein zijn. Daarom moet eerst een nieuwe, hogere, brug gebouwd worden. Om de hinder te beperken werd gekozen om een nieuwe brug naast de oude te bouwen, zodat de Meerhoutstraat (N110) enkel moet onderbroken worden om de nieuwe op- en afritten af te werken. De uitvoering van de werken gebeurt in drie fasen .

Fase 1: bouw van de nieuwe brug. Tijdens de bouw van de pijler in de middenberm moet het verkeer in beide richtingen aan de buitenkant van de snelweg rijden . De pechstrook dienst dan als tweede rijstrook. Deze werkzaamheden starten op 29/06/2009 en zullen duren tot begin oktober 2009. Zodra de andere pijlers en de landhoofden klaar zijn, zal de aannemer klaargemaakte balken plaatsen . Deze vormen de overspanning van de toekomstige brug. In oktober 2009 zal de aannemer dit doen in één weekend. Dat weekend zal de E313 onderbroken worden.Wegen en Verkeer Limburg zal hier tijdig over communiceren. Tijdens de wintermaanden zal de aannemer het brugdek afwerken.

Fase 2: Afbreken bestaande brug. In het voorjaar van 2010 moet de nieuwe brug klaar zijn. De aannemer zal dan de bestaande brug in één weekend afbreken. Ook hiervoor zal de E313 één weekend onderbroken worden.

Fase 3: op- en afritten. De aannemer heeft, na het slopen van de brug, 35 kalenderdagen om de wegeniswerken van de opritten naar de nieuwe brug af te werken. Tijdens deze fase wordt de Meerhoutstraat, ter hoogte van de brug, afgesloten voor alle verkeer. Er is dan een wegomlegging voorzien voor het plaatselijke verkeer.De aanleg van de nieuwe verbindingsweg onder de brug zal starten in de tweede helft van 2010 .

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel