Kamerbrief inzake een verzoek over Sea Shepherd
26-06-2009 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Hierbij reageren wij, mede namens de minister van Justitie, op uw
verzoek van 23 juni 2009 (2009Z12143/2009D31789) om met spoed nadere
informatie te geven over de resultaten van het onderzoek dat Nederland
heeft ingesteld naar de actie van de organisatie Sea Shepherds tegen
Japanse walvisjagers in wateren bij de Zuidpool. Eveneens beantwoorden
wij uw vraag of het incident in 2008 met het schip Steve Irwin van Sea
Shepherd en de berichtgeving over het voornemen van Australië om Japan
voor de rechter te dagen als diplomatieke inspanningen falen om de
Japanse walvisvaart te stoppen, aanleiding vormen om de Zeebrievenwet
te wijzigen.
De Sea Shepherd Conservation Society (hierna: SSCS) is een Amerikaanse
non-gouvernementele organisatie die onder meer gebruik maakt van
schepen om acties te voeren tegen de walvisvangst. Vanaf 2007 heeft de
SSCS twee schepen in Nederland geregistreerd en zijn er derhalve door
de Inspectie Verkeer en Waterstaat nationaliteitsverklaringen en
zeebrieven voor deze schepen afgegeven. De zeebrief is afgegeven nadat
de Nederlandse overheid van de SSCS de schriftelijke bevestiging had
verkregen dat de organisatie zich zou onthouden van geweld en zich zou
houden aan de internationale regelgeving betreffende de veiligheid op
zee.
In de afgelopen jaren hebben zich diverse incidenten voorgedaan tussen
schepen van de SSCS en met name Japanse walvisvaartschepen in de
Zuidpoolzee. Het meest recente voorbeeld was op 6 februari 2009 tussen
de Steve Irwin van de SSCS en de Yushin Maru 3, een Japans
walvisvaartschip. Door met name Japan en in diverse multilaterale
organisaties is Nederland als vlaggenstaat aangesproken op het gedrag
van de gezagvoerders van de Steve Irwin.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft bovengenoemd incident
beoordeeld op grond van beschikbaar materiaal. Wat de Steve Irwin
betreft is er, naar de mening van de Inspectie sprake van
onrechtmatige gedragingen door de SSCS en overtredingen van de
internationale regels omtrent goed zeemanschap en van het
internationale zeeaanvaringsverdrag (COLREGs). Overigens hebben ook de
gezagvoerders van de Japanse schepen overtredingen gepleegd.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft overigens op 16 februari 2009
de door haar geconstateerde overtredingen van SSCS voorgelegd aan het
Openbaar Ministerie voor eventuele strafrechtelijke vervolging. Het
Openbaar Ministerie heeft na onderzoek aangegeven dat een
strafrechtelijke aanpak in deze zaak geen haalbare kaart is en
bovendien onvoldoende effectief is.
Het kabinet is van oordeel dat er in dit soort gevallen effectieve
bestuursrechtelijke mogelijkheden dienen te zijn om te kunnen
optreden. Daarom heeft het kabinet besloten om de mogelijkheid tot het
intrekken van de zeebrief uit te breiden. Een wijziging van de
Zeebrievenwet wordt hiertoe met spoed voorbereid.
Het voornemen van Australië om Japan voor de rechter te dagen als
diplomatieke inspanningen falen om de walvisvaart te stoppen heeft
overigens geen relatie met de voorgenomen wijziging van de
Zeebrievenwet.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J.C. Huizinga-Heringa
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken