TNO

29 juni 2009

Zwitserse Sunrise doet beroep op DSL-expertise TNO

Sunrise, de derde aanbieder van breedband in Zwitserland, ervaart sinds vorig jaar aan den lijve hoe lastig het is afhankelijk te zijn van voormalig monopolist Swisscom. Na de uitrol van ADSL2+ sinds begin 2008 bleek al snel dat veel lijnen in het nationale netwerk storingen vertonen, met ontevreden klanten van Sunrise als gevolg. Experts van TNO helpen de duizenden koperlijnen te analyseren en de problemen op te lossen.

Concurrenten toelaten op het netwerk is relatief nieuw voor Swisscom. In Nederland moest KPN het nationale telecomnetwerk eind jaren negentig al openstellen voor andere aanbieders. Dat was een paar jaar voordat de EU dat verplicht stelde in alle lidstaten. Maar Zwitserland, geen lid van de EU, legde die verplichting pas in 2007 op. 'Daarop zijn wij direct in 2008 ADSL2+ gaan uitrollen', vertelt Roelof Speekenbrink, senior architect van Sunrise. 'Al snel bleek dat de verbindingen soms grote gebreken vertoonden. Ik had thuis twee ADSL-aansluitingen en die bleken zich totaal anders te gedragen. Alleen al de downloadsnelheden verschilden enorm. Vervolgens kwamen klanten met klachten. Dan is de vraag waar het probleem vandaan komt. De bekabeling van de klant in huis kan storingen veroorzaken, onze apparatuur in de centrale, óf de lijn van Swisscom. Om daarachter te komen, hebben we de experts van TNO ingeschakeld. Zij kennen tot in detail al meer dan een decennium alle problemen die zich in DSL-aansluitingen kunnen voordoen.'

Snel schakelen

Medewerkers van Sunrise en TNO kenden elkaar door persoonlijke relaties al jaren. Zo werd er snel geschakeld. 'Los daarvan: binnen Europa is er geen partij met meer kennis en praktische ervaring op het gebied van DSL dan TNO. De enige partij in Zwitserland waar we zulke kennis kunnen halen, is uitgerekend voormalig monopolist en concurrent Swisscom', aldus Roelof Speekenbrink. Het probleem van ADSL-verbindingen, in Nederland, Zwitserland of waar ook, is dat koperlijnen zeer gevoelig zijn voor storingen. Zo kan het gebeuren dat zelfs in hetzelfde huis twee aansluitingen totaal anders presteren. Herman Pals, Bas Gerrits en Bas van den Heuvel van TNO gingen met een paar collega's het probleem te lijf. Ze gaven een workshop waarin ze alle kwesties rond DSL op een rij zetten. Daarna doken ze met de technici van Sunrise diep in de systemen om alle gegevens boven tafel te krijgen.

Bas Gerrits: 'De systemen meten per lijn allerlei gegevens. We zijn begonnen met een aantal lijnen en hebben geanalyseerd hoe die zich gedragen. Is er overspraak, ruis, demping, wat is de bitrate en in hoeverre zitten daar fluctuaties in? Als je dat allemaal in een database hebt, kun je per verbinding gerichte stappen nemen.'

Wetenschappelijk onderbouwd

Het is de bedoeling dit najaar alle gegevens van alle lijnen van de klanten van Sunrise via het netwerk van Swisscom te hebben geanalyseerd. 'Want', zo zegt Bas Gerrits, 'we weten niet of 90% van de lijnen prima is en 10% slecht, of andersom.' Roelof Speekenbrink: 'Met behulp van TNO kunnen we straks aantonen of de koperlijn van Swisscom gebreken vertoont, dan wel dat het aan iets anders ligt. Pas dan kunnen we gerichte maatregelen treffen. Het gaat ons erom de dienstverlening aan onze klanten te verbeteren. Als we per lijn de prestatie en de potentie kennen, kunnen we de klant een beter aanbod doen. Tot voor kort waren we afhankelijk van de DSL-expertise van Swisscom, onze concurrent. Nu stellen wij daar de TNO-expertise tegenover. TNO bevestigt wetenschappelijk onderbouwd wat wij al vermoedden, maar niet met zekerheid konden zeggen.' Herman Pals: 'Stabiel internet via DSL is al complex, laat staan IPtv over koper. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat onlangs zo'n twintig operators uit alle windstreken naar TNO kwamen voor een seminar hierover.'

Contactpersoon

S.F. (Sandra) Struijker Boudier
015 285 71 13