Pijnlijke ingrepen nodig in begroting
Alle fracties in de gemeenteraad zijn het er over eens dat pijnlijke
ingrepen nodig zijn om de gemeentebegroting voor de komende jaren
sluitend te krijgen. Dat bleek tijdens de vergadering, de laatste voor
het zomerreces, van 25 juni bij de behandeling van de Perspectiefnota
2010-2013.
Rob Schuurman (PvdA/GroenLinks) zette als eerste spreker meteen de
toon van het debat. De fractie wil het voorzieningenniveau in de
gemeente op peil houden door waar mogelijk elders substantieel te
bezuinigen, de ozb extra te verhogen en incidenteel een beroep te doen
op de algemene reserve. Hij riep het college op degenen die al
moeilijk aansluiten bij de maatschappij niet de dupe te laten worden
van de slechte financiële vooruitzichten en de starters en ouderen die
een geschikte, betaalbare woning zoeken niet uit het oog te verliezen.
Verder vroeg hij b&w meer naar buiten te komen met de resultaten van
verbeteringen in de ambtelijke organisatie voor de burger die bij de
gemeente aanklopt.
kosten
Jan Lamers van Samen Verder had juist grote zorgen over ontwikkelingen
in het gemeentehuis, waar halverwege het jaar de pot voor
ziektevervanging al nagenoeg leeg is. De nieuwe directie dient dat
verzuim structureel terug te dringen. Kritiek heeft deze fractie ook
op de ontwikkeling van de kosten van de Brandweer. Bezuinigen is nodig
volgens Lamers, maar de voorzieningen en subsidies dienen op peil te
blijven. Hij vroeg speciaal aandacht daarin later bijgevallen door DGH
en CDA voor de problemen bij DIOSA in Balgoy (gemeente Wijchen) waar
de jeugd van Nederasselt voetbalt en korfbalt. Hij wenst de
hardheidsclausule toe te passen.
De VVD haalde bij monde van Harry Smeets fel uit naar het Rijk. In
zijn ogen is het kabinet de grote boosdoener omdat het de effecten van
de financiële crisis op de overheid simpelweg afwentelt op de
gemeenten. Die krijgen minder geld en moeten de tekorten vervolgens
bij de burgers terughalen.
Die opvatting werd gedeeld door Mieke de Graaff (DGH): In crisistijd
leert men zijn vrienden kennen en de rijksoverheid is voor de
gemeenten een onbetrouwbare en slechte vriend gebleken. Ze zag ook een
positief punt aan de crisis: versterking van de onderlinge band. Ook
deze fractie kon op hoofdlijnen meegaan met het dekkingsvoorstel van
het college, zij het dat ze uitstel van groot onderhoud afwijst omdat
dat uiteindelijk geld kost. Als oplossing voor capaciteitsproblemen
ziet zij meer in inhuur van personeel dan in uitbreiding van de
ambtelijke bezetting.
Mevrouw de Graaff herinnerde verder aan een aantal voorstellen die
haar fractie voor de Perspectiefnota heeft gedaan, die nauwelijks geld
kosten maar niet in de nota voorkomen.
ozb
Een perspectiefnota zonder nieuw perspectief! was de kwalificatie die
CDA-er Ferdinand van Wijk over had voor de financiële toekomstplannen.
Zijn kritiek gold onder andere het verlies aan draagvlak bij burgers
voor woningbouwplannen die niet realiseerbaar blijken. Bovendien zijn
de oorspronkelijk berekende woningaantallen volgens hem niet nodig.
Hij riep het college op om vooral ook te zoeken naar nieuwe
inkomenstenbronnen zoals subsidies voor nieuw beleid.
De meeste discussie lokte hij uit met zijn opvatting dat een verhoging
van de ozb alleen aanvaardbaar is als daarmee ook economische
activiteit wordt ontplooid door bijvoorbeeld meer kansen te bieden
voor de start van eigen bedrijven. Vooral zijn opmerking dat de
ozb-verhoging niet louter mag worden ingezet om tekorten weg te
werken, lokte felle reacties uit van met name John Arts
(PvdA/GroenLinks) en Harry Smeets (VVD) die Van Wijk herhaaldelijk
verweten dat hij niet duidelijk maakte hoe hij het gat in de begroting
dan wel wil wegwerken.
amendement
PvdA/GroenLinks en VVD waren tevens de indieners van een amendement
waarin aan het college wordt gevraagd om met voorstellen te komen voor
een structurele bezuiniging van minimaal 100.000. Als suggesties om
dat bedrag te vinden noemt het amendement de ambtelijke organisatie,
een rentevoordeel op de lening voor de brede school, het budget voor
het dorps- en wijkgericht werken en een lagere loon- en prijsstijging
op gemeentelijke budgetten. Het amendement stelt verder voor de
gemeentelijke bijdrage voor de inrichting van een nieuw dorpsplein in
Overasselt incidenteel ten laste te brengen van de algemene reserve en
de ozb twee jaar achtereen te verhogen met 5% extra (dus 5% in 2010 en
10 % in 2011). Het amendement werd met instemming van b&w door alle
partijen gesteund met de aantekening van het CDA dat het alleen het
eerste deel (bezuinigingen) onderschreef maar niet de ozb-verhoging.
verhoging ozb
Wat betekent het amendement voor de ontwikkeling van de ozb in de
gemeente Heumen?
In 2007 is al een jaarlijkse verhoging afgesproken van 11,25%,
samengesteld uit een indexatie van kosten en een verhoging ten behoeve
van nieuw beleid. Onlangs kwam daarbij een voorstel voor een verhoging
van 3% vanwege de kosten van de Brandweer. Daarbovenop komen nu de
verhogingen als voorgesteld in het amendement van 5% extra in 2010 en
nog eens 5% extra in 2011. Dat betekent dus een verhoging van de ozb
van in totaal 19,25% in 2010 en 24,25% in 2011.
Een ozb-verhoging van 19,25% in 2010 geeft voor de eigenaar van een
woning met een waarde van 300.000 een lastenverzwaring van 52 op
jaarbasis.
Gemeente Heumen