SGP


29 - 06 - 09 | Maat houden bij vergunningen

Bedrijven en burgers hoeven voor een project niet meer verschillende vergunningen aan te vragen. Eén aanvraag volstaat. Interessant punt is de voorgestelde verruiming van het vergunningvrij bouwen. Je kunt zo ongeveer je hele achtertuin volbouwen tot 5 meter hoog zonder dat je een vergunning aan hoeft te vragen. Dat gaat de SGP te ver. Een dakkapel en een tuinhuisje moet je vergunningvrij kunnen bouwen, maar je hele achtertuin volbouwen is toch van een andere orde van grootte.
---

Wabo

29 juni 2009
Van der Staaij

Wabo algemeen
De invoering van de omgevingsvergunning staat of valt met de beschikbaarheid van de ICT-voorzieningen. Mijn fractie maakt zich hier grote zorgen over. De Kamer was toegezegd dat de het landelijke systeem, Omgevingsloket Online, ruim op tijd klaar zou zijn. Deze blijkt echter pas vanaf 15 november a.s. volledig operationeel te zijn. Ik heb begrepen dat de overheden al wel kunnen oefenen met het systeem, maar alleen voor het eenvoudigere deel van de vergunningaanvragen. Ik vrees dat op 1 januari a.s. de landelijke voorziening wel gereed is, maar dat nog weinig overheden aangesloten zijn. Hoe kijkt de minister hier tegenaan? Zij geeft aan dat het een eigen verantwoordelijkheid van de overheden is dat zij hun eigen ICT-voorzieningen op tijd realiseren.
Dat vindt mijn fractie te kort door de bocht. Het gaat om vereenvoudiging van de procedures voor bedrijfsleven en burgers. Zij moeten er van uit kunnen gaan dat de overheden bij invoering van de omgevingsvergunning een up-to-date systeem hebben. Met IPO en VNG is na de zomer een evaluatiemoment gepland om te bezien hoe het optuigen van de landelijke ICT-voorziening verloopt. Is uitstel van de invoerdatum bij dit evaluatiemoment ook een overweging, als blijkt dat een aantal gemeenten de aansluiting op het landelijke systeem niet op tijd op orde kunnen hebben?
In diverse gemeenten lopen pilots met een omgevingsloket. Worden deze pilots nog geëvalueerd? Wat zijn de belangrijkste knelpunten waar deze gemeenten tegenaan lopen? Zijn burgers en bedrijfsleven tevreden over de gevolgde procedures? Is het signaal juist dat de aanvraag in twee fasen niet voldoet en bedrijven liever met deelvergunningen werken?
Na invoering van de Wabo mag de kar niet stil staan. In dit licht wil ik de minister een uitspraak van een enigszins pessimistische wethouder meegeven: âEen bundel bureaucratie blijft bureaucratieâ.

Positie waterschappen â indirecte lozingen
De SGP-fractie heeft bij het wetgevingsoverleg over de Wabo (nov. â08) aandacht gevraagd voor de bevoegdheden van de waterschappen met betrekking tot de indirecte lozingen. Tot op heden zijn de waterschappen verantwoordelijk voor vergunningverlening en handhaving van lozingen door bedrijven op het riool. Zij beheren de rioolwaterzuiveringsinstallaties en hebben veel deskundigheid omtrent oppervlaktewaterkwaliteit in huis. Helaas gaat met de invoering van de Wabo de verantwoordelijkheid voor de indirecte lozingen naar de gemeente. Dat betekent dubbel werk, omdat gemeenten afhankelijk blijven van de inzet van de waterschappen. Eén loket is goed, daarachter zou de bestaande kennis en ervaring en de daaraan gekoppelde bevoegdheden echter moeten blijven waar ze zijn. Dit voorkomt onnodig gedoe tussen waterschap en gemeente en is in het belang van de kwaliteit van ons oppervlaktewater. Toen is anders besloten. Mijn fractie krijgt echter signalen dat met name waterschappen de dupe worden van de vertraging die opgelopen wordt bij de invoering van de Wabo. Zoals eerder gezegd is de kans groot dat op
1 januari a.s. de landelijke ICT-voorziening afgerond is, maar dat nog weinig overheden aangesloten zijn. Waterschappen al helemaal niet. Krijgen waterschappen überhaupt toegang tot de dossiermodules van gemeentelijke ICT-systemen? Het lijkt mijn fractie verstandiger en effectiever om de bevoegdheden van de waterschappen niet per 1 januari 2010 over te dragen aan de gemeenten, maar per 2012 aan de regionale uitvoeringsorganisaties. Staat de minister in dit licht ook positief tegenover het amendement dat collega Cramer heeft ingediend bij de behandeling van de Invoeringswet Waterwet?

Invoeringswet Wabo
De SGP-fractie heeft nog enkele vragen bij de invoeringswet van de Wabo.
In de schriftelijke vragenronde heeft mijn fractie de vinger gelegd bij de verplichte koppeling tussen het projectbesluit, wat per 1 januari a.s. de omgevingsvergunning wordt, en de herziening van het bestemmingsplan in de Wro. In de praktijk blijkt deze koppeling vanwege de dubbele procedure en bijbehorende administratieve lasten voor een aantal gemeenten een belemmering te zijn om te werken met projectbesluiten. Dat is jammer. Zo kan niet goed ingesprongen worden op de huidige dynamiek van ruimtelijke ontwikkeling. De minister erkent dit. Zij geeft aan dat zij op basis van de gestarte evaluatie van de Wro zal bezien of de toepassing van het projectbesluit, en later de omgevingsvergunning, aantrekkelijker gemaakt moet worden. Wanneer zal deze evaluatie afgerond worden? Mag ik uit de woorden van de minister opmaken dat zij afhankelijk van de evaluatie bereid is de verplichte koppeling los te laten?
In bijlage I worden complexe aanvragen genoemd waarop de uitgebreide procedure van toepassing is. In hoeverre vallen deze samen met de complexe aanvragen waar in het principeakkoord over de regionale uitvoeringsorganisatie over gesproken wordt?

Akkoord omgevingsdiensten
De package deal over de omgevingsdiensten ziet er beter uit dan oorspronkelijke inzet van het kabinet. De SGP-fractie maakt eruit op dat het gros van de taken ten aanzien van vergunningverlening en handhaving gewoon blijft op het niveau waar ze thuishoort, de gemeenten. Mijn fractie hecht aan decentralisering en autonomie van gemeenten. De package deal lijkt hieraan tegemoet te komen. Mijn fractie vindt het belangrijk dat de samenwerking in regionale uitvoeringsorganisaties in principe van onderaf vormgegeven wordt. Bestaande samenwerkingsverbanden moeten niet overruled worden. Mijn fractie vraagt de minister zich daarom niet te fixeren op het aantal van ongeveer 25 diensten en de koppeling aan de veiligheidsregioâs. Hier moet soepel mee omgegaan worden. Neem bijvoorbeeld de provincie Gelderland. Deze provincie is goed op weg met het project âGelderse maatâ. De meeste Gelderse gemeenten steun deze aanpak. Ik heb begrepen dat het echter niet helemaal aansluit op de aanwezige veiligheidsregioâs. Mijn fractie vindt dat ze die vrijheid moeten krijgen. Gaat de minister hierin mee?
Het is van belang dat er duidelijke kwaliteitscriteria komen waaraan gemeenten en provincies de kwaliteit van vergunningverlening en handhaving kunnen meten. Dan wordt voor elke gemeente en provincie duidelijk waarin zij tekortschiet. Is het niet wenselijk als de vormgeving van de regionale uitvoeringsorganisaties hiervan afhankelijk gemaakt wordt? Nu moeten zowel de kwaliteitscriteria als de vormgeving van de omgevingsdiensten al voor 1 januari 2010 op tafel liggen. Is de minister bereid eerst de kwaliteitscriteria op te stellen en provincies en gemeenten daarna nog de tijd te geven voor de vormgeving van de omgevingsdiensten?

Besluit omgevingsrecht â vergunningvrij bouwen
De voorgestelde verruiming van het vergunningvrij bouwen in het Besluit Omgevingsrecht vindt mijn fractie in principe positief. Voor een dakkapel hoeft wat mijn fractie betreft geen vergunning aangevraagd te worden. In de uitwerking gaat de verruiming echter veel te ver. Als het echt zo is dat op grond van artikel 3 van het Besluit Omgevingsrecht geen limiet gesteld wordt aan de oppervlakte van een vergunningsvrij bouwwerk, dan zie ik grote problemen opdoemen. Dat zou dus kunnen betekenen dat binnen de bouwruimte die het bestemmingsplan biedt alle ruimte op het achtererf volgebouwd kan worden tot een hoogte van 5 meter. Is dat wat de minister voor ogen heeft? In hoeverre kunnen gemeenten nog kwaliteitsbeleid voeren voor de bouwwerken die vergunningvrij zijn verklaard? Dat aspect wringt met name in het buitengebied. Is het niet beter om vergunningsvrij bouwen alleen toe te staan binnen de kaders van het bestemmingsplan? Hoe groot is bovendien het risico dat het handje wordt gelicht met de eisen van het Bouwbesluit en de gemeente onvoldoende mogelijkheden heeft om te handhaven?