Gemeente Maassluis

Handhavingsactie bij negen cafés

toezicht

Op woensdag 24 juni heeft het team Handhaving en Toezicht van de gemeente opnieuw een integrale handhavingsactie uitgevoerd, in samenwerking met onder meer de politie, de brandweer, Eneco, de DCMR en de belastingdienst. Bij de controle, die plaatsvond bij negen cafés in Maassluis, werd onder meer gekeken naar de brandveiligheid en het naleven van de drank- en horecavergunningen.

Bij één bedrijf was alles prima in orde; bij de overige bedrijven waren er toch enkele punten van aandacht. Zo bleek één van de bedrijven te frauderen met de gasmeter en de elektriciteitsmeter. Het bedrijf heeft het (geschatte) gefraudeerde bedrag inmiddels betaald, maar Eneco doet wel aangifte bij de politie. Bij de overige cafés zijn voorlopig alleen waarschuwingen uitgedeeld. Zo bleek bijvoorbeeld dat blusmiddelen in de zaak niet goed bereikbaar waren of niet tijdig gekeurd. Ook zaten de vluchtwegen soms op slot en werkte de mechanische ventilatie in enkele gevallen niet.

De eigenaren van deze cafes hebben vier tot zes weken de tijd om de ongewenste situatie ongedaan te maken. Na zes weken worden zij opnieuw gecontroleerd. Mocht het dan niet in orde blijken te zijn dan kunnen er alsnog boetes of bestuurlijke maatregelen worden uitgedeeld.

In 2009 hebben inmiddels drie integrale controles plaatsgevonden: bij een aantal eethuisjes en supermarkten, bij een aantal autodealers in de Kapelpolder en afgelopen woensdag bij negen cafés.

Begin juni is er overleg geweest tussen de plaatselijke horeca, de politie en gemeente over de handhandhavingsacties. Voor de ondernemers biedt deze manier van handhaven het voordeel dat alle toezichthoudende en controlerende instanties tegelijk langskomen. Dit scheelt de ondernemers veel tijd.