Overeenkomst uitwerking locatiekeuze Containertransferium
Toespraak | 29-06-2009 | Alblasserdam | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Het containertransferium Alblasserdam is een steun in de rug voor de
binnenvaart in Nederland. Daarom is het goed nieuws dat we vandaag
deze overeenkomst kunnen ondertekenen.
Geen ander land in Europa slaagt erin zo'n groot deel van het
goederenvervoer over het water te laten plaatsvinden. De Nederlandse
binnenvaart is een sector om trots op te zijn. Een binnenvaartschip is
ongeveer driemaal zo energie-efficiënt als een vrachtauto, om slechts
één voordeel te noemen.
Met dit containertransferium wordt de afhandeling van containers
vanuit Rotterdam via de binnenvaart aanmerkelijk sneller. Het
transferium leidt tot een versterking van het aandeel van de
binnenvaart in de afhandeling van containers. We verbeteren daarmee de
kwaliteit van de achterlandverbindingen. Dat is voor mij een
belangrijke overweging om samen met private en regionale publieke
partijen de schouders onder dit project te zetten.
Doel is binnen drie jaar 180.000 extra containers vanaf de Rotterdamse
haven via de binnenvaart te vervoeren. We versnellen de doorvoer vanaf
de Eerste en Tweede Maasvlakte. Dat is goed voor Rotterdam en goed
voor Nederland als logistieke natie.
Dit transferium gaat ook een bijdrage leveren aan vermindering van de
CO2-uitstoot in deze regio. Doordat we straks minder vrachtwagens
nodig hebben, voorkomen we een deel van de emissies.
Dit transferium past goed in mijn ambitie om het totale netwerk van
vaarwegen en binnenhavens in Nederland te versterken. Daarom versnel
ik het groot onderhoud aan de vaarwegen. Daarom investeer ik in
renovatie en vernieuwing van binnenhavens, met een quick win-regeling
waarvoor extra geld is uitgetrokken. Met die maatregelen leveren we
óók een bijdrage aan het bestrijden van de economische crisis.
Het is van belang dat we juist nu werken aan nieuwe kansen voor de
binnenvaart. De sector heeft het bepaald niet gemakkelijk door de
crisis. Maar als deze moeilijke periode voorbij is, zal de vraag naar
goed en efficiënt goederenvervoer weer snel stijgen. Laten we samen
zorgen dat de binnenvaart die groei dan ook goed kan opvangen.
Dames en heren,
Ik sta hier vandaag met een dubbel gevoel. Want ik vind het
ongelofelijk jammer dat de Randstad Urgent-ambassadeur van dit project
- Paul Nouwen - dit niet meer meemaakt.
· Overleed op 18 mei van dit jaar
· Wist partijen bij elkaar te brengen
·
Ik denk dat Paul tevreden was geweest met het resultaat dat we vandaag
verzilveren:
· We hebben de nodige bestuurlijke hobbels genomen.
· Alle partijen - Havenbedrijf, de Drechtsteden, de gemeente
Rotterdam, de provincie, het private consortium en de Rijksoverheid -
slaan de handen ineen.
Van belang is nu dat we ook voortvarend samen verder gaan. In tijden
van economische crisis ligt de eerste zorg van bedrijven niet altijd
bij innovatie. Toch is met het oog op de toekomst juist die
vernieuwing essentieel. Want daarin ligt de kiem van toekomstige
groei.
Dit containertransferium is een goed voorbeeld van vernieuwing. Het
maakt ons transport efficiënter en duurzamer. Nederland loopt met dit
concept voorop in Europa. Dat is iets om trots op te zijn. Daarom zet
ik straks met overtuiging mijn handtekening onder de overeenkomst.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat