Ingezonden persbericht

IBAN BIC SERVICE GELANCEERD OM OVERGANG NAAR SEPA TE VERGEMAKKELIJKEN

DEN HAAG, 29 juni 2009 - De NVB, de Nederlandse Vereniging van Banken, maakt bekend dat zij een nieuwe landelijke IBAN- (International Bank Account Number) en BIC- (Bank Identifier Code) raadpleegservice heeft geïntroduceerd voor alle Nederlandse consumenten en bedrijven. Deze door Experian, wereldwijd leverancier van informatiediensten, geleverde service versnelt de overgang naar SEPA (het Single European Payments Area-initiatief) door ervoor te zorgen dat consumenten en bedrijven de juiste bank- en rekeninggegevens hebben om binnen SEPA probleemloos betalingen uit te voeren.

Veel Nederlandse consumenten en bedrijven kunnen geen gebruik maken van de voordelen van SEPA omdat hun betalingsinstructies op dit moment geen IBAN of BIC bevatten, die verplicht zijn voor SEPA-compliance. De NVB heeft het initiatief genomen tot het bieden van een enkelvoudige, gecoördineerde oplossing die beschikbaar is voor alle Nederlandse consumenten en bedrijven.

Door middel van deze unieke service kunnen gebruikers via een speciale website, per telefoon (via een voice response systeem) of sms de juiste IBAN- en BIC-informatie opvragen. Een speciale webservice voor bedrijven stelt Nederlandse bedrijven in staat batchbestanden met BBAN-nummers (Basic Bank Account Numbers) te updaten.

Frank Taal, lid van het bestuur van de stichting IBAN Service NL die de service financiert en beheert, licht toe: 'Het is belangrijk dat de overgang naar SEPA voor de Nederlandse banken en hun klanten zo soepel mogelijk verloopt. Om die reden hebben we gezocht naar een effectieve, krachtige en betrouwbare oplossing. Experian is een bekende wereldwijde specialist op het gebied van dataservices, inclusief validatie en authenticatie, en kon de hoge kwaliteit service die wij verlangden bieden.'

Wim Jansen, directeur van Experian Nederland licht toe: 'SEPA betekent een fundamentele verandering van het hele Europese betalingslandschap. Deze service voor alle Nederlandse consumenten en bedrijven ondersteunt een succesvolle overgang naar SEPA. Bovendien kunnen bedrijven met Bank Wizard, het systeem van Experian voor het valideren van bankrekeningen, de migratie van hun bankgegevens buiten Nederland regelen. We hebben ook de Europese voetafdruk om soortgelijke diensten aan te bieden aan andere bankgemeenschappen in de eurozone die de stap naar SEPA-betalingen probleemloos willen laten verlopen.'

Over Experian

Experian is wereldwijd marktleider op het gebied van analyses en informatievoorziening aan organisaties en consumenten. Experian helpt hen bij het beheersen van risico's en bij het nemen van goed afgewogen commerciële en financiële beslissingen.

Met onze uitgebreide kennis van consumenten, markten en economieën staan wij organisaties bij in het vinden, ontwikkelen en beheren van winstgevende klantenrelaties. Experian werkt met klanten in uiteenlopende bedrijfstakken, zoals financiële dienstverlening, retail en postorder, telecom, utiliteit, media, verzekeringen, automotive, vrijetijdsbesteding, e-commerce, productie, vastgoed en overheid.

Experian Group Limited staat genoteerd aan de London Stock Exchange (EXPN) en is opgenomen in de FTSE 100 index. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland. De operationele hoofdkantoren bevinden zich in Costa Mesa, Californië, en Nottingham, UK. Experian heeft wereldwijd circa 15.500 werknemers in 38 landen en ondersteunt klanten in meer dan 65 landen. De jaarlijkse omzet bedraagt ruim ¤2,858 miljardd ($ 4,059 miljard / £2,020m). Meer informatie vindt u op www.experian.nl.