Ingezonden persbericht
Afsluiting Thomas Hirschhorn Bijlmer Spinozafestival
Op zondagmiddag 28 juni sloot kunstenaar Thomas Hirschhorn zijn Bijlmer
Spinozafestival in de Amsterdamse wijk af met een aantal optredens,
waaronder de laatste van een serie dagelijkse toneelvoorstellingen over
Spinoza door Bijlmerbewoners. Na twee maanden lang elke dag in een
zelfgebouwd houten paviljoen op de atletiekbaan bij metrostation Kraaiennest
aanwezig te zijn geweest met zijn project waarin hij middels lezingen en
gastoptredens de 'vriendschap tussen kunst en filosofie' onderzocht,
vertrekt de beroemde Zwitserse kunstenaar uit Nederland. De afgelopen weken
waren kunsttheoretici en filosofen als Antonio Negri, Georges Didi-Huberman
en Hal Forster in het paviljoen aanwezig. In 2002 organiseerde Hirsschhorn
een vergelijkbaar openbaar kunstwerk ('Bataille Monument') in een Turkse
wijk in Kassel, tijdens Documenta 11. Over zijn Bijlmer Spinozafestival zegt
Hirschhorn: "Het is een van mijn meest veeleisende, moeilijke en uitdagende,
maar volgens mij ook een van mijn mooiste werken. Het meest veeleisende
vanwege de hoeveelheid energie die het kostte om het te bouwen, te
organiseren en dagelijks te laten functioneren. Het meest uitdagende vanwege
de specifieke plek van het werk, in dit land - Nederland - in deze publieke
ruimte - de Bijlmer. Voor mij persoonlijk het mooiste vanwege de mensen uit
de Bijlmer die ik hier heb ontmoet. De mensen van de Bijlmer hebben, door
hun betrokkenheid bij mijn werk, door ermee samen te leven, het Bijlmer
Spinoza Festival zijn ziel gegeven, steeds weer, elke dag opnieuw, en elke
dag weer anders." Het project van Thomas Hirschhorn maakte deel uit van de
manifestatie 'Open Source', een reeks werken in de openbare ruimte van de
Bijlmermeer. De beeldenroute is, met uitzondering van het werk van
Hirschhorn, nog tot 11 juli te bezoeken.
www.opensourceamsterdam.nl
www.bijlmerspinozafestival.nl