Ingezonden persbericht


Afsluiting Thomas Hirschhorn Bijlmer Spinozafestival

Op zondagmiddag 28 juni sloot kunstenaar Thomas Hirschhorn zijn Bijlmer Spinozafestival in de Amsterdamse wijk af met een aantal optredens, waaronder de laatste van een serie dagelijkse toneelvoorstellingen over Spinoza door Bijlmerbewoners. Na twee maanden lang elke dag in een zelfgebouwd houten paviljoen op de atletiekbaan bij metrostation Kraaiennest aanwezig te zijn geweest met zijn project waarin hij middels lezingen en gastoptredens de 'vriendschap tussen kunst en filosofie' onderzocht, vertrekt de beroemde Zwitserse kunstenaar uit Nederland. De afgelopen weken waren kunsttheoretici en filosofen als Antonio Negri, Georges Didi-Huberman en Hal Forster in het paviljoen aanwezig. In 2002 organiseerde Hirsschhorn een vergelijkbaar openbaar kunstwerk ('Bataille Monument') in een Turkse wijk in Kassel, tijdens Documenta 11. Over zijn Bijlmer Spinozafestival zegt Hirschhorn: "Het is een van mijn meest veeleisende, moeilijke en uitdagende, maar volgens mij ook een van mijn mooiste werken. Het meest veeleisende vanwege de hoeveelheid energie die het kostte om het te bouwen, te organiseren en dagelijks te laten functioneren. Het meest uitdagende vanwege de specifieke plek van het werk, in dit land - Nederland - in deze publieke ruimte - de Bijlmer. Voor mij persoonlijk het mooiste vanwege de mensen uit de Bijlmer die ik hier heb ontmoet. De mensen van de Bijlmer hebben, door hun betrokkenheid bij mijn werk, door ermee samen te leven, het Bijlmer Spinoza Festival zijn ziel gegeven, steeds weer, elke dag opnieuw, en elke dag weer anders." Het project van Thomas Hirschhorn maakte deel uit van de manifestatie 'Open Source', een reeks werken in de openbare ruimte van de Bijlmermeer. De beeldenroute is, met uitzondering van het werk van Hirschhorn, nog tot 11 juli te bezoeken.

www.opensourceamsterdam.nl
www.bijlmerspinozafestival.nl