Ingezonden persbericht



---


Amsterdam, 29 juni 2009

Holland Festival 2009 zorgde voor rust en onrust

Het Holland Festival sloot gisterenmiddag in een uitverkocht Muziekgebouw aan 't IJ de 62ste editie af met een voorstelling van de Bunraku-Za Company uit Osaka. Artistiek directeur Pierre Audi presenteerde zijn vijfde festival, dit jaar met het thema "Serenity & Anxiety'. Het Holland Festival trok ruim 73.000 bezoekers.

Het festival kenmerkte zich dit jaar door een programmering die tot nadenken aanzette en tot uiteenlopende reacties leidde. De performances Eine Kirche der Angst van Christoph Schlingensief, Chandelier van Steven Cohen en Orfeus van Brett Bailey riepen gemengde reacties op bij pers en publiek waardoor het thema Anxiety een extra dimensie binnen het festival kreeg. Sereniteit kwam onder andere tot uiting in de opera van de Franse componist Pascal Dusapin, op wiens werk dit jaar de focus lag binnen de hedendaagse muziek. De dansopera Medea van Sasha Waltz, op muziek van Dusapin, bracht de onrust zeer letterlijk naar voren in de kindermoord van Medea. Onrust in de vorm van opzweping en extase kwam tot uiting in The Manganiyar Seduction van de Indiase regisseur Roysten Abel, die door het publiek zeer uitbundig werd ontvangen. De twee 'Münchener meesters', Johan Simons en Martin Ku?ej, tekenden eveneens voor onrust en kwelling in Hiob en Woyzeck. Grootheden sierden ook het festival in het eeuwenoude poppentheater uit Osaka en in de persoon van Mikhail Baryshnikov.

Het Varèse 360?weekend op de Westergasfabriek kenmerkte de ambities die het festival zich ten doel stelt voor de komende jaren. Naast de door het Holland Festival geproduceerde integrale uitvoering van het complete werk van Edgard Varèse, was er ook programmering die in het teken van de componist stond. De Veenfabriek bracht in de open lucht een ode aan de componist. Geluidskunstenaar en turntablist Marina Rosenfeld liet veertig Amsterdamse jongeren meezingen op een remix van Ligeti's Lontano die uit een roterende speaker boven hun hoofd uitwaaierde, in het Ketelhuis werden documentaires over Varèse vertoond. In het Planetarium in Artis vond een drukbezocht Varèse symposium plaats waar de projectie Poème électronique werd vertoond.

Honderden kunstenaars, acteurs, dansers, musici en figuranten uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, de Verenigde Staten, Zuid Afrika, India, Japan, Vietnam en Zweden maakten het festival tot een succes. Het Holland Festival vond plaats in 11 theaters en concertzalen waaronder: de Westergasfabriek, het Muziekgebouw aan 't IJ, de Stadsschouwburg, Koninklijk Theater Carré, Het Muziektheater en Theater Bellevue. Het festival bracht dit jaar ruim 90 voorstellingen waarvan er rond de 30 waren uitverkocht. De zaalbezetting van het festival bedroeg 83.5% en het bezoekersaantal steeg ten opzichte van 2008 met ruim 2.000.

Noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht