FUN TUINENQUÊTE: Wat doet de Belg in zijn tuin?

29/06/2009 11:16

FUN BELGIUM NV

Fun organiseerde een online enquête naar de favoriete bezigheden van de Belg in zijn tuin. 70 % houdt het meeste van barbecueën in de tuin. En dat het vaakst op houtskool. De tuin is voor de Belg een sociale plaats, want aperitieven met vrienden staat op een derde plaats, na zalig luieren.

Het onderzoek

Fun lanceerde de Fun Tuinenquête op de eigen website met als doel een paar zaken te weten te komen over hoe de Belg in zijn tuin leeft en wat er zoal te vinden is. 3.859 mensen vulden de enquête in. 3.288 van hen zit in de leeftijdsgroep 18 - 65 jaar (90 % Nederlandstalig, 10 % Franstalig). De enquête bestond uit vier vragen en er waren meerdere antwoorden mogelijk.

Wat doe je het liefst in je tuin?

Bijna 70 % heeft maar een streepje zon nodig om aan het grillen te slaan. Op de tweede plaats staat zalig luieren, goed voor 57 % van de antwoorden. Aperitieven met vrienden is een goede derde met ruim 47 %. De Belg ziet zijn tuin dus vooral als een plaats om te genieten, hetzij alleen of met vrienden en familie.

Tuinieren kan een kleine 40 % van de Belgen bekoren. In de tuin werken is dus een stuk minder aantrekkelijk voor de Bourgondisch ingestelde landgenoot. Andere activiteiten zijn spelen (36,5 %), lezen (29,5 %), zwemmen (20 %) en surfen op het internet (3,5 %).

Welke tuinspeeltuigen staan er in jouw tuin?

Kinderen spelen minder op straat, maar daarom niet minder buiten, zo blijkt. In 70 % van de tuinen staat een schommel, 57 % heeft een zandbak en ruim 45 % heeft zijn eigen glijbaan. Onze tuinen worden beetje bij beetje een echte speeltuin.

Opvallend is dat de succesvolle trampoline in een kleine 40 % van de tuinen opduikt en ook een zwembad is geen unicum meer in ons land. Liefst 30 % van de Belgen heeft een zwembad in zijn tuin.

Welke barbecue heb jij?

Wij Belgen zijn duidelijk gek op de specifieke smaak van een op houtskool gebraden stukje vlees of vis. Liefst driekwart van de Belgen heeft een barbecue op houtskool. Er zijn meer mensen zonder barbecue (9,07 %) dan dat er mensen zijn met een elektrische barbecue (9,02 %), de tweede in de populariteitspol. Gas, toch een nieuwkomer op de Belgische markt, bekoort al 7,5 %. 6 % beschikt over een vaste barbecue en net iets meer dan een procent bakt zijn vlees op een grillhaard.

Welke tuinmeubelen heb jij?

Slechts 4 % van de respondenten zegt geen tuinmeubelen te hebben. Ruim 57 % heeft kunststof tuinstoelen- en tafel staan. Hout valt in de smaak bij 35 % en 11 % kiest voor aluminium. Rattan en wicker (5,6 %) zijn in opmars, maar hebben nog een hele weg af te leggen om de Belgische tuin te veroveren.

*** einde persbericht ***

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 29 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun is op weg naar een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.