Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Steelcase publiceert resultaten van onderzoek in het boek 'OFFICE CODE, Building Connections Between Cultures and Workplace Design'

Amsterdam, 29 juni 2009 - Steelcase, wereldwijd marktleider in de kantoormeubelbranche, heeft gedurende drie jaar onderzoek verricht naar de relatie tussen nationale cultuur en de inrichting van de werkomgeving. De resultaten van dit onderzoek vormen de basis van een boek Office Code, dat bedoeld is om organisaties een handvat te bieden bij het integreren van medewerkers met verschillende achtergronden in een kantooromgeving.

Met name bij multinationals gebeurt het steeds vaker dat collega's uit meerdere landen onder een dak werken. Deze organisaties worden steeds vaker ook geconfronteerd met wrijvingen tussen medewerkers die mede veroorzaakt worden door cultuurverschillen.

Het onderzoek omvat zes Europese landen ­ het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje - en laat zien dat de de fysieke kantoorruimte niet altijd in harmonie is met de nationale cultuur, hetzij om economische redenen, hetzij door het toepassen van standaard configuraties. Of het nu gaat om afspraken ­ in Duitsland wordt er bijvoorbeeld veel belang gehecht aan punctualiteit, terwijl het in Italië geaccepteerd of misschien zelfs wel verwacht wordt dat je te laat komt ­ of om de reden waarom iemand de deur van zijn kantoor dicht doet, Office Code laat zien hoe inzicht in de nuanceverschillen tussen culturen essentieel is voor het ontwikkelen van werkomgevingen voor samenwerking en communicatie.

'Steelcase krijgt vaak de vraag hoe de cultuur van een bepaald land zich vertaalt naar de werkomgeving, met name door grote internationale organisaties bij fusies en overnames, maar ook door kleinere organisaties die een kantoor hebben in het buitenland', zegt Catherine Gall, co-auteur van Office Code en directeur van Steelcase Workspace Futures in Europa. 'Dit boek, de uitkomst van jarenlang onderzoek, illustreert hoe organisaties ruimte kunnen bieden voor verschillen in waarde, voorkeuren en gedrag. En hoe zij culturele misverstanden -die de effectiviteit van een organisaties langzaam maar zeker kan ondermijnen- kunnen opvangen.'

Office Code refereert aan onderzoek van de Nederlandse socioloog Geert Hofstede. Geert Hofstede ontwikkelde tijdens een studie voor IBM in de jaren '70 een model waarin hij vijf dimensies onderscheidt om een cultuur te beschrijven. Office Code geeft ook een diepte analyse van de cultuurverschillen tussen de zes betrokken landen met behulp van plattegronden, anekdotes en case studies.

'Naast de cultuurverschillen die zich manifesteren in de dagelijkse werkzaamheden, zien we ook verschillen in perceptie en acceptatie van trends als "het nieuwe werken"', zegt Annemieke Garskamp, manager workplace consulting & design voor Steelcase Benelux. 'In sommige landen zoals Nederland is de thuiswerkplek algemeen geaccepteerd, maar in Frankrijk bijvoorbeeld, waar organisaties sterker hierarchisch ingericht zijn, is de kantoorwerkplek nog steeds de norm. Dit zijn belangrijke verschillen, waar multinationals effectief mee om kunnen gaan door goed inzicht en een gerichte werkplekstrategie.'

Office Code signaleert niet alleen de overeenkomsten en verschillen, maar geeft ook een aantal voorbeelden van "best practices", waarin getoond wordt hoe multinationals, zoals Google, Accenture en Steelcase, met succes verschillende culturen integreren in één werkomgeving.

NL-informal-meeting

Oorspronkelijk gepubliceerd in Duitsland in oktober 2008, is Office Code nu verkrijgbaar in het Engels en per september 2009 ook in het Frans. In Noord-Amerika wordt een soortgelijk onderzoek uitgevoerd. De Engelse versie van Office Code (ISBN 978-3-87422-814-5) zal voor 39.95 euro verkrijgbaar zijn via http://www.amazon.de (Englische & internationale Bücher).

Voor de pers zijn enkele exemplaren beschikbaar via Steelcase. Neem hiervoor contact op met margreet@l-dj.nl

Over Workspace Futures
Workspace Futures is een research en trendwatching groep binnen Steelcase. Met experts op het gebied van architectuur, bedrijfskunde, bouw, ergonomie, industrieel ontwerp, binnenarchitectuur, psychologie en marketing zoekt Workspace Futures naar de impact van diverse ontwikkelingen op de werkomgeving. De groep heeft een vaste kern van medewerkers en opereert daarnaast in een werelwijd netwerk van toonaangevende wetenschappelijke instituten en publieke/private onderzoeksinstellingen. Over Steelcase
Steelcase helpt personen en bedrijven over de hele wereld effectiever te werken. Het bedrijf doet dit door kennis, producten en diensten te leveren die het mogelijk maken een inspirerende werkomgeving te creëren. Dit wordt bereikt door de integratie van architectuur, meubels en technologie. Steelcase is sinds 1974 wereldwijd marktleider in de kantoormeubelbranche.

Elk Steelcase-product is milieuvriendelijk en duurzaam. Van het ontwerp op de tekentafel tot het einde van de levenscyclus spelen milieuoverwegingen een doorslaggevende rol bij productie, keuze voor stevige materialen, transport, gebruik, en hergebruik. Het bedrijf verwierf met zijn Think stoel in 2006 in de Verenigde Staten het eerste Cradle to Cradle certificaat dat ooit is uitgegeven. Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De jaaromzet in het boekjaar 2009 was ongeveer $ 3,2 miljard.

Steelcase en zijn dochterondernemingen werken met dealers op meer dan 850 locaties, hebben fabrieken op meer dan 27 locaties en ongeveer 13.000 werknemers wereldwijd. De Class A Common Stock van de onderneming wordt verhandeld op de New York Stock Exchange onder het symbool SCS. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl.