Cargoshell: wereldprimeur innovatieve container in Rotterdam

23/06/2009 13:41

Cargoshell

Tientallen miljarden gaan jaarlijks verloren door transport van lucht (lege containers)

Op de A15 rijdt ongeveer 30% van de vrachtauto's met een lege container

In 2007 7,7 miljoen containers leeg van Europa naar Azië

Rotterdam nu goed voor 14% nationale CO2 productie, Nederlandse havens totaal: bijna 20%

"Goed nieuws voor het milieu" volgens haveneconoom Bart Kuiper

WERELDPRIMEUR INNOVATIEVE CONTAINER IN ROTTERDAM

CARGOSHELL:schoner (minder CO2), efficiënter en veiliger

Rotterdam, 23 juni 2009 - Op 29 juni 2009 vindt in de Cruise Terminal Rotterdam de officiële presentatie plaats van een geheel nieuw container-concept: Cargoshell. Wereldhaven Rotterdam heeft de wereldprimeur van dit belangwekkende, nieuwe containerconcept.

Deze presentatie gebeurt dan ook in bijzijn van o.a. de heer Lucas Bolsius, wethouder Haven & Financiën van de gemeente Rotterdam, en de heer Pieter van Essen, lid van het managementteam Rotterdam Climate Initiative namens het Havenbedrijf.

Op basis van een idee van ondernemer René Giesbers is een innovatieve container ontwikkeld, die kan worden geïntegreerd in de huidige, gestandaardiseerde transportketen. Cargoshell, een inklapbare container van composiet, maakt het mondiale vervoerssysteem milieuvriendelijker (met name de CO2-reductie is significant) en verlaagt de bedrijfseconomische kosten.

Containerization

Containerization is een van de belangrijkste 'drivers' van de 'global economy'. Gestandaardiseerde containerization bestaat ruim vijftig jaar. De stalen container is in die halve eeuw nauwelijks veranderd, terwijl economie en milieu andere eisen stellen dan decennia terug. Dit feit zette de Rotterdamse ondernemer René Giesbers aan het denken. Hij wist een team specialisten te enthousiasmeren en twee jaar na zijn eerste ingeving is er een werkend prototype op ware grootte.

De toekomst van containerization: Cargoshell

Cargoshell biedt, met behoud van de succeskwaliteiten van de huidige container, een aantal cruciale innovaties op het gebied van CO2-reductie, opslag en vervoer van lege containers, veiligheid en traceerbaarheid.

CO2-reductie

De huidige container is van staal. Jaarlijks worden er miljoenen nieuwe containers geproduceerd. Bij de productie van deze containers komt heel veel CO2 vrij.

Door het staal van de container grotendeels te vervangen door composiet, kan een belangrijke CO2-reductie worden gerealiseerd. Bijkomende voordelen van composiet is bovendien dat het niet corrodeert door blootstelling aan buitenlucht en zeewater en milieuvriendelijker gerepareerd kan worden.

Verlaging bedrijfseconomische kosten

Een tweede belangrijke innovatie van Cargoshell is de inklapbaarheid van de container. In- en uitklappen kan door één persoon worden gedaan, zonder hulpmotor of losse onderdelen in de container. Het volume van een inklapte Cargoshell is 1/4 van een traditionele stalen container. Daarmee wordt maar liefst 75% bespaard op kostbare opslagruimte.

Ingeklapte containers kunnen ook efficiënter vervoerd worden: miljarden gaan jaarlijks verloren door transport van lucht (lege containers). De inklapbare Cargoshell verlaagt de kosten aanzienlijk, spaart brandstof en beperkt de CO2 uitstoot.

Veiligheid en traceerbaarheid

Cargoshell biedt, door de materiaalkeuze, ook andere innovaties op het gebied van tracking & tracing, gifgasdetectie, hygiëne, monitoring van de lading en isolatiemogelijkheden.

De toekomst

Een werkend prototype, beschermd door diverse patenten, op ware grootte bewijst dat het idee van René Giesbers realiseerbaar is. Daarmee is de Cargoshell echter nog niet productierijp. De uitdaging deze upscaling te realiseren, ligt nu bij de sector, de industrie, de overheid en financiële partijen. Zij zullen moeten investeren en stimuleren om de stap te maken van de initiële plan- en ontwikkelfase naar productie op grote schaal. Het verlenen van een groen energielabel is een eerste streven.

Het is van cruciaal belang om een van nature behoudende sector te overtuigen van de noodzaak te innoveren en een reële bijdrage te leveren aan CO2-reductie.





http://www.cargoshell.com


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie/