Technika 10 NL staakt werkzaamheden per 1 augustus 2009


UTRECHT, 20090629 -- Na 23 jaar als kleine, innoverende organisatie en aanjager ten aanzien van gender in de techniekeducatie en -communicatie ziet Technika 10 NL zich helaas genoodzaakt per 1 augustus 2009 haar werkzaamheden te staken. Het einde van Technika 10 NL betekent niet het einde van de lokale Technika 10-organisaties. Deze onafhankelijke en zelfstandige organisaties zullen blijven bestaan.

Technika 10 NL is voorloper en expert op het gebied van genderawareness binnen het techniekonderwijs. De organisatie heeft een aantal indrukwekkende resultaten neergezet. Meer dan 200.000 jonge meisjes en tienduizenden leerkrachten en vrijwilligsters kwamen de afgelopen twee decennia op aansprekende wijze in contact met techniek en ict. Door inspirerend, laagdrempelig lesmateriaal. Door alle nascholingsactiviteiten voor het onderwijs. Door het unieke evenement Girlsday. En bovenal door het aanstekelijke enthousiasme van alle medewerksters en betrokkenen van Technika 10 NL.

Meisjes en techniek op de maatschappelijke agenda
Technika 10 NL was lange tijd een van de weinige organisaties die zich hard maakte voor specifiek beleid voor meisjes binnen het techniekonderwijs. Ook in een tijd, waarin 'het grote publiek' er vanuit ging dat meisjes geen belangstelling hadden voor techniek.
Met het attitudeonderzoek van het Platform Bèta Techniek in 2008 werd voor het eerst door de overheid gesignaleerd dat jongens en meisjes in het basisonderwijs traditionele en seksespecifieke beroepsbeelden hebben. Deze beroepsbeelden belemmeren jongens en vooral meisjes in de keuzemogelijkheden in het voortgezet onderwijs. Het doet goed te kunnen constateren dat de werkzaamheden die Technika 10 NL ten behoeve van de techniekeducatie en -communicatie heeft verricht hun vruchten afwerpen. Inmiddels zijn veel spelers in het veld druk doende gender te integreren in hun beleid.

Toch einde voor Technika 10 NL
Technika 10 NL heeft moeten constateren dat er voor de organisatie als geheel geen mogelijkheden zijn haar werkzaamheden te continueren. Als gevolg van de kredietcrisis trekken sponsors en opdrachtgevers zich terug. Kleine innovatieve organisaties zijn minder in de gratie bij financiers. Zij kiezen voor 'zeker' en geven de voorkeur aan grotere spelers. Ook de trend om eerder te kiezen voor een meer abstracte top-down benadering en minder voor de werkvloer en een hands-on-aanpak speelt Technika 10 NL parten.
De concurrentie ten aanzien van deskundigheidsbevordering en nascholing is door het gratis aanbod op dit terrein te groot om baten te kunnen genereren voor Technika 10 NL. Daarnaast is de behoefte aan een nascholingsaanbod op het gebied van gender, beeldvorming en beroepsbeelden voor basisscholen te 'nieuw' om voldoende inkomsten te verwerven.

Toch continuïteit?
Technika 10 NL zoekt naar mogelijkheden om succesvolle onderdelen, zoals het landelijk netwerk Technika 10, de websites, de workshops en ouderavonden en het lesmateriaal te kunnen bundelen en implementeren in een of meer andere organisaties. Het werkveld kan dan ook op termijn gebruik blijven maken van de producten, diensten en expertise, die ontwikkeld en tot stand gebracht zijn door Technika 10 NL.
Om deze continuïteit te kunnen realiseren heeft Technika 10 NL in 2009 nog ¤ 60.000 nodig. We zoeken naar organisaties, die ook financieel een steentje bij willen dragen om dit te effectueren. Met dit bedrag kunnen onder meer de website www.techniekinjeklas.nl (jaarlijks 85.000 unieke bezoekers), het netwerk van tientallen deskundige trainers (ten behoeve van de nascholing) en het evenement Girlsday (2009: 2.300 deelnemende meisjes; 100 deelnemende bedrijven) op professionele wijze ondergebracht en overgedragen worden.

Relaties reageren geschokt
Inmiddels kreeg Technika 10 NL al veel reacties op het nieuws dat Technika 10 NL ermee ophoudt. 'Ongelofelijk', 'dramatisch' 'nederlaag voor het techniekonderwijs' en 'onterecht' waren niet van de lucht.
Inmiddels is Technika 10 NL met een digitale handtekeningenactie gestart om de support voor Technika 10 NL te verzamelen en te registreren. Een doorstart zal er niet komen, maar misschien tonen de reacties aan hoe belangrijk het is dat onderdelen van Technika 10 NL een goede plek elders vinden.

Een greep uit de eerste reacties
'Technika 10 is van essentieel belang voor het onderwijs in Nederland.'
'Voor basisscholen is Technika 10 heel belangrijk. om het techniekonderwijs een extra impuls te geven en van ideeën te voorzien. Ook de Girlsdays zijn waardevol!'
'Technika 10 NL heeft al die jaren steeds weer nieuwe impulsen weten te geven aan het interesseren van kinderen voor wetenschap en techniek en aan het toerusten van volwassenen om die kinderen daarbij adequaat te begeleiden. Technika 10 is nog lang niet klaar. Er is geen reden om te veronderstellen dat Technika 10 in de toekomst geen belangrijke inspiratiebron en drijfveer zou kunnen blijven!'
'Gebruik zo vaak jullie site. Zal het erg gaan missen.'
'Ook voor ons Belgisch onderwijs zijn jullie een voorbeeld.'
'Het Nederlandse landschap van techniek stimulering en talentontwikkeling wordt met het stoppen van Technika 10 NL een stuk armer.'
'Door Technika 10 heb ik geleerd dat een meisje echt wel iets kan doen met techniek.'

Geef uw reactie op www.axci.nl/?ln=ned&id=3981





Ingezonden persbericht