CPNB
Persbericht 23-6-2009
De jeugd van tegenwoordig leest deze zomer een boek
Het gezicht van de leesbevorderingscampagne Zomerlezen wordt deze
zomer bepaald door de jeugdidolen eliZe, Isolde Hallensleben, Dennis
Storm en Willie Wartaal. Alle vier hebben zich belangeloos op de foto
laten zetten door fotograaf Merlijn Doomernik. De campagne is bedoeld
de mensen te stimuleren in de zomer, in hun vrije tijd, daadwerkelijk
een boek te gaan lezen en ze te attenderen op het plezier van lezen
tijdens de vakantie. De affiches hangen in de periode 29 juni tot en
met 24 juli op Abri-formaat in heel Nederland. Zomerlezen is een
initiatief van de Stichting CPNB en wordt dit jaar voor de 4de keer
gehouden.
Zomerlezen portretteerde de afgelopen jaren onder anderen de volgende
bekende Nederlanders met een boek naar keuze: Isa Hoes, Neelie Kroes,
`Tante Es'/Jörgen Raymann (2006), Jeroen Krabbé, Michiel Huisman
(2007), Barbara Barend, Humberto Tan en Jack van Gelder (2008).Voor
2009 werden presentatrice en Jakhals Isolde Hallensleben in het
Westerpark in Amsterdam, zangeres eliZe op het strand van Wijk aan
Zee, rapper van de Jeugd van Tegenwoordig Willie Wartaal in de tuin
van Huize Frankendael in Amsterdam en BNN-presentator Dennis Storm op
een speedboat op het Amsterdamse IJ gefotografeerd.
Uit onderzoek van de CPNB blijkt dat 67% van de Nederlanders de
vakantietijd de ideale tijd vindt om een boek te lezen. Zomerlezen is
geïnspireerd op de succesvolle Amerikaanse campagne Get Caught
Reading, waarbij bekende Amerikanen, van hiphop-ster tot First Lady,
lezend worden geportretteerd.