CPNB


Persbericht 23-6-2009

De jeugd van tegenwoordig leest deze zomer een boek

Het gezicht van de leesbevorderingscampagne Zomerlezen wordt deze zomer bepaald door de jeugdidolen eliZe, Isolde Hallensleben, Dennis Storm en Willie Wartaal. Alle vier hebben zich belangeloos op de foto laten zetten door fotograaf Merlijn Doomernik. De campagne is bedoeld de mensen te stimuleren in de zomer, in hun vrije tijd, daadwerkelijk een boek te gaan lezen en ze te attenderen op het plezier van lezen tijdens de vakantie. De affiches hangen in de periode 29 juni tot en met 24 juli op Abri-formaat in heel Nederland. Zomerlezen is een initiatief van de Stichting CPNB en wordt dit jaar voor de 4de keer gehouden.

Zomerlezen portretteerde de afgelopen jaren onder anderen de volgende bekende Nederlanders met een boek naar keuze: Isa Hoes, Neelie Kroes, `Tante Es'/Jörgen Raymann (2006), Jeroen Krabbé, Michiel Huisman (2007), Barbara Barend, Humberto Tan en Jack van Gelder (2008).Voor 2009 werden presentatrice en Jakhals Isolde Hallensleben in het Westerpark in Amsterdam, zangeres eliZe op het strand van Wijk aan Zee, rapper van de Jeugd van Tegenwoordig Willie Wartaal in de tuin van Huize Frankendael in Amsterdam en BNN-presentator Dennis Storm op een speedboat op het Amsterdamse IJ gefotografeerd.

Uit onderzoek van de CPNB blijkt dat 67% van de Nederlanders de vakantietijd de ideale tijd vindt om een boek te lezen. Zomerlezen is geïnspireerd op de succesvolle Amerikaanse campagne Get Caught Reading, waarbij bekende Amerikanen, van hiphop-ster tot First Lady, lezend worden geportretteerd.