Ingezonden persbericht


Mobiele CRM levert concurrentievoordeel op

Nieuw onderzoek wijst uit dat ruim de helft van Europese bedrijven omzet en marktkansen mislopen door te late inzet mobiele CRM

Waterloo, Canada/ Amsterdam, 29 juni 2009 - Bedrijven in Europa die bedrijfsapplicaties - zoals Customer Relationship Management-toepassingen (CRM) - op afstand toegankelijk maken, verhogen daarmee hun concurrentievoordeel. Dit blijkt uit een onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Research In Motion (RIM) (Nasdaq: RIMM, TSX: RIM).

Aan het onderzoek namen meer dan duizend (IT-)leidinggevenden deel van bedrijven in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek toont aan dat omzetgroei en productievere medewerkers de twee belangrijkste redenen zijn voor organisaties om mobiele CRM in te voeren (87 procent). Het verbeteren van de klantenservice (55 procent) is de derde meest genoemde beweegreden om mobiele CRM in te voeren. Dit onderstreept dat niet alleen de interne organisatie profiteert van mobiele bedrijfsapplicaties. Het verhoogt eveneens de klanttevredenheid.

Voor medewerkers in de buitendienst is het cruciaal dat ze mobiele toegang hebben tot bedrijfsinformatie. Want informatie in de huidige bedrijfsomgeving verandert erg snel. Zo is de vereiste informatie vaak tijdelijk niet toegankelijk of verouderd op het moment dat buitendienstmedewerkers het kantoor verlaten. Respondenten gaven in het onderzoek ook vijf voordelen van mobiele CRM aan, vergeleken met de traditionele toegang tot informatie via desktops:
1. Verbeterde medewerkerproductiviteit (77 procent)
2. Verbeterde klantervaring (74 procent)

3. Grotere klanttevredenheid (73 procent)

4. Verhoogde efficiëntie van bedrijfsprocessen (73 procent)
* Verlaagde CRM-kosten (63 procent)

Rory O'Neill, Director Solutions & Alliances Marketing bij Research In Motion EMEA: "Om effectief te werken, moeten mobiele medewerkers altijd en overal beschikken over de meest recente informatie. Veel van onze klanten die werkzaam zijn in verschillende sectoren, zijn inmiddels al bekend met de aanzienlijke operationele en klantvoordelen van mobiele CRM. Zij hebben hierbij gekozen voor het BlackBerry-platform vanwege de uitstekende beveiliging, beheervoordelen en bijkomende uitgebreide ondersteuning door CRM-applicatieleveranciers."

Nagenoeg driekwart van de respondenten die mobiele CRM-applicaties gebruiken, vermeldde dat de applicaties verkoopmedewerkers helpen om effectiever te werken. Medewerkers kunnen hiermee altijd en overal informatie inzien en updaten. Dit levert niet alleen mobiele medewerkers, maar ook kantoormedewerkers grote voordelen op. Zij kunnen er nu op vertrouwen dat ze beschikken over de meeste recente gegevens.

Het onderzoek is representatief voor organisaties van uiteenlopende omvang, verspreid over Europa. Hieruit blijkt dat grote bedrijven (met meer dan 500 werknemers) hun personeel vaker mobiele toegang bieden tot CRM-applicaties en kleinere organisaties van plan zijn CRM-applicaties mobiel beschikbaar te stellen (63 procent). De voordelen van mobiele CRM zijn zo aanzienlijk dat tweederde van de bedrijven met mobiele CRM-applicaties aangaf dat de kans bestaat dat ze mobiele CRM aanraden aan andere organisaties. De bedrijfsonderdelen die over het algemeen het meest mobiele CRM gebruiken, zijn:


· Verkoopafdeling (63 procent)

· Klantenservice (60 procent)

· Buitendienst (51 procent)

Het onderzoek wijst uit dat veel organisaties interesse hebben om hun bedrijfssystemen mobiel te gaan aanbieden voor de groeiende groep mobiele medewerkers. Het rapport stelt dat meer dan de helft van de respondenten die nu beschikken over een CRM-systeem voorheen omzet of marktkansen misliepen omdat de informatie die ze nodig hadden alleen op kantoor beschikbaar was. O'Neill: "Alleen dit al is voldoende reden voor organisaties om serieus te overwegen hun CRM-oplossingen beschikbaar te maken voor mobiele medewerkers."

####

Over het onderzoek
Het Forrester-onderzoek werd uitgevoerd in maart 2009. Hiervoor werden 1.005 (IT-)leidinggevenden ondervraagd van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. De respondenten vormen een brede dwarsdoorsnede van sectoren en organisatiegrootte. Hierbij is het aantal respondenten afkomstig uit organisaties met minder dan 500 medewerkers gelijk aan het aantal respondenten afkomstig uit organisaties met meer 500 medewerkers. Het volledige onderzoeksrapport is gratis te downloaden via: www.blackberry.com/uk/mobilecrm.

Over Research In Motion (RIM)
Research In Motion is een toonaangevende ontwerper, producent en wereldwijd leverancier van draadloze oplossingen voor mobiele communicatie. RIM levert oplossingen en platforms voor de toegang tot tijdsgevoelige informatie, zoals e-mail, telefoon, sms, internet en applicaties. Hiervoor ontwikkelt het bedrijf geïntegreerde hardware, software en diensten die verschillende draadloze netwerkstandaarden ondersteunen. Met de technologie van RIM voorzien andere ontwikkelaars en fabrikanten hun diensten en producten van draadloze verbindingen voor gegevenstoegang. Duizenden organisaties over de gehele wereld gebruiken RIM-producten, -diensten en -technologie. Hiertoe behoren onder andere het BlackBerry® draadloze platform, de RIM Wireless Handheld(TM)-productserie, softwareontwikkeltools, radiomodems en software- en/of hardwarelicenties. RIM is opgericht in 1984 en heeft zijn hoofdkantoor in Waterloo, Canada. Het bedrijf heeft vestigingen in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific. RIM is genoteerd aan de Nasdaq Stock Market (Nasdaq: RIMM) en aan de Toronto Stock Exchange (TSX: RIM). Voor meer informatie: www.rim.com of www.blackberry.com.

The BlackBerry and RIM families of related marks, images and symbols are the exclusive properties and trademarks of Research In Motion Limited.