Port of Rotterdam

Container transferium definitief naar Alblasserdam

29-06-2009

Het Container Transferium komt in Alblasserdam. Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, havenwethouder Bolsius van Rotterdam, gedeputeerde Van Dijk van Zuid-Holland, Antoin Scholten (plaatsvervangend voorzitter Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden) en André Toet (directeur Havenbedrijf Rotterdam) hebben afspraken daarover vandaag 29 juni vastgelegd tijdens een bijeenkomst in Alblasserdam.

"Het Container Transferium is een steun in de rug voor de binnenvaart in Nederland. Het maakt ons transport efficiënter en duurzamer. Nederland loopt hiermee voorop in Europa", aldus staatssecretaris Huizinga. Het Container Transferium richt zich op het per binnenvaart transporteren van containers die tot dan over de weg vervoerd worden van en naar de Rotterdamse haven. Het gaat om maximaal 200.000 TEU (twintigvoetscontainers). Het Container Transferium past in het beleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam om het transport van containers over het spoor en het water te bevorderen en daarmee het aantal vrachtwagens op de weg te verminderen.

Bouw en inrichting
Verkeer en Waterstaat en Havenbedrijf zijn overeengekomen dat de kade landinwaarts wordt verlegd naar 35 meter van de huidige oeverlijn van de rivier de Noord. De bouw van de nieuwe kade kan pas beginnen als het bestemmingsplan rond is. Gedurende de overbruggingsperiode zal tijdelijk ontheffing van het ligplaatsverbod van maximaal één jaar worden verleend voor het gebruik van de huidige kade. De inrichting van het Container Transferium, moet beter zijn dan wettelijk vereist. Dat geldt met name voor de aspecten licht, geluid en zicht.

Verkeer
Verkeer en Waterstaat en Provincie Zuid-Holland zorgen ervoor dat de aanpassing van de verkeersontsluiting en de waarborging verkeersveiligheid gereed zijn vóór de ingebruikname van het Container Transferium eind 2011. Ook voor het fietsverkeer en het sluipverkeer door de gemeente Papendrecht moeten maatregelen worden genomen. De staat onderzoekt opnieuw of de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem moet worden verbreed. Mocht een extra rijstrook nodig zijn dan wordt rekening gehouden met eventueel te nemen milieumaatregelen zoals een geluidsscherm bij Alblasserdam. De komende tijd is de gemeente Alblasserdam aan zet omdat zij het bevoegd gezag is bij de behandeling van het bestemmingsplan, de Milieu Effect Rapportage en de milieuvergunningen.

Exploitatie
Het Container Transferium komt op de locatie Nieuwland-Alblasserdam. Havenbedrijf Rotterdam zal de rol van grondeigenaar vervullen door de grond aan te kopen en de natte civiele werken voor de rekening te nemen. De exploitatie van het Container Transferium met een terreinoppervlakte van 6,5 ha zal worden uitgevoerd door Binnenlandse Container Terminals Nederland B.V. (BCTN). Daarnaast zal het Havenbedrijf Rotterdam met de partijen APL, APM Terminals, ECT, Evergreen, Hapag-Lloyd, Maersk Line, MOL en Rotterdam World Gateway een zogenoemde 'Letter of Support' ondertekenen, waarin genoemde partijen het principe van het Container Transferium onderschrijven en het concept ondersteunen.

Randstad Urgent
Het Container Transferium is één van de ruim dertig projecten van het kabinetsprogramma Randstad Urgent. Doel van het programma Randstad Urgent is de Randstad weer internationaal een economisch sterke regio te laten worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen, te werken en te leven. Hiervoor moeten knopen worden doorgehakt en besluiten worden genomen. Elk project dat onder Randstad Urgent valt, heeft twee bestuurders die verantwoordelijk zijn voor het resultaat. Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat en wethouder Bolsius van Rotterdam vormen het bestuurlijk duo voor het Container Transferium.

Meer informatie:
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven