Stimulering woningmarkt Uithoorn
30 juni 2009
De stagnatie op de (koop)woningmarkt heeft niet alleen gevolgen voor
de afzet van nieuwbouwwoningen maar ook voor de bestaande woningmarkt.
Deze ontwikkeling raakt zowel de individuele woonconsument als
ontwikkelaars en bouwers.
Mensen die in een koopwoning wonen en willen doorstromen naar een
andere koopwoning, raken hun huis niet kwijt, of krijgen de
financiering van hun nieuwe huis niet rond.
Ontwikkelaars die nieuwbouwprojecten opleveren, krijgen steeds meer te
maken met onverkochte woningen die voor langere tijd leeg blijven
staan. Dit zijn ongewenste situaties die om een oplossing vragen.
Daarom hebben B&W besloten om met ingang van 1 juni 2009 een aantal
tijdelijke maatregelen in te voeren:
* de duur van anti-speculatiebeding gaat terug van 5 naar 2 jaar
* versoepeling van het labellen van woningen voor specifieke
doelgroepen
* versoepeling van de toewijzing van nieuwbouw koopwoningen
* tijdelijke verhuur van koopwoningen op grond van de Leegstandswet.
Anti-speculatiebeding verkort
De duur van het anti-speculatiebeding is tijdelijk en met
terugwerkende kracht (in eerste instantie voor de duur van één jaar)
beperkt tot 2 jaar (datum levering van grond, in de koopakte), in
plaats van 5 jaar. Dit geldt voor bestaande en voor nieuwbouw
koopwoningen. Het doel is bevordering van de doorstroming op de
woningmarkt en het wegnemen van aarzeling bij nieuwe kopers.
Labelling versoepeld
Voor nieuw te realiseren projecten, waarbij de verkoop van woningen
nog niet is begonnen, zal per locatie worden nagegaan of het
wenselijk is woningen te voorzien van een label voor bijvoorbeeld
starters of ouderen.
Van een aantal recent opgeleverde nieuwbouwcomplexen, waarbij nog niet
alle woningen zijn verkocht, zal op verzoek nader worden bepaald of
handhaven van labelling voor starters logisch is gezien de ligging en
eigenschappen van het project.
Soepeler toewijzing nieuwbouw koopwoningen
Het verdeelbesluit voor nieuwbouw koopwoningen kan tijdelijk (in
eerste instantie voor de duur van één jaar) worden versoepeld.
Daarbij zal worden gekeken of zo'n versoepeling wenselijk is en welke
doorstroomeffecten op de woningmarkt daarmee worden bereikt. Dit
betekent dat in sommige situaties de nieuwbouwwoningen direct aan een
ruime markt worden aangeboden en in andere situaties de lokale markt
voorrang krijgt.
In het op te stellen verdeelbesluit zal deze keuze inhoudelijk van
argumenten worden voorzien. Het Reglement toewijzing koopwoningen, zal
hierop worden aangepast.
Tijdelijke verhuur van koopwoningen
Door de sterk gewijzigde marktomstandigheden is de koopwoningmarkt in
een ander perspectief gekomen. Dit heeft ertoe geleid dat van een
aantal recent opgeleverde complexen nog een aantal woningen te koop
staat.
Met het bieden van de mogelijkheid tot verhuur ex artikel 15
Leegstandswet wordt in elk geval bereikt dat woningen beschikbaar
komen voor potentiële huurders voor een vrije sectorwoning.
Het tijdelijk toestaan van het verhuren van leegstaande bestaande
woningen, passend binnen het woningwaarderingsstelsel, is via ex
artikel 15 Leegstandswet mogelijk. Daarvoor is een vergunning van
Burgemeesters en Wethouders nodig.
De te bepalen huurprijs wordt bepaald op grond van het
woningwaarderingsstelsel. Geliberaliseerd verhuren is op grond van de
Leegstandswet niet mogelijk.
De vergunning geldt voor maximaal twee jaar en kan op verzoek van de
eigenaar of de beheerder van de woningen verlengd worden met telkens
maximaal één jaar, maar de totale duur van de vergunning is nooit meer
dan vijf jaar.
Met het oog op behoud van de specifiek voor doelgroepen gereserveerde
woningvoorraad door middel van labelling, is het wenselijk om bij de
gelabelde complexen uitsluitend medewerking te verlenen aan verhuur
indien de betreffende woningen uitsluitend worden verhuurd aan de
doelgroep.
Voor eigenaren bewoners die met twee koopwoningen zitten, kan ook
gebruik worden gemaakt van tijdelijke verhuur op basis van de
Leegstandswet.
Medio 2010 zal worden geëvalueerd of de drie genoemde maatregelen
effect hebben gehad en of er aanleiding is om dit tijdelijke beleid
voort te zetten.
^
Website statistieken, LetsStat X9
Gemeente Uithoorn