Naamsbekendheid H-campagne op 76% onder Hoogeveense ondernemers
2 juli 2009 - Maar liefst 76% van de Hoogeveense ondernemers is bekend met de campagne HOOGEVEEN. MET EEN HOOFDLETTER H. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketing Hoogeveen. Volgens Marketing Hoogeveen is dit hoge percentage opmerkelijk gezien de nog korte looptijd van de H-campagne. Vorig jaar november ging de campagne van start.
Dit voorjaar heeft Marketing Hoogeveen onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de campagne 'HOOGEVEEN.MET EEN HOOFDLETTER H' onder Hoogeveense bedrijven. Ook is de bekendheid van de visie achter de campagne onderzocht en wat de mate van interesse is om te participeren in de campagne. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een enquête, verspreid onder een selecte steekproef van 707 Hoogeveense ondernemers. 15% van de steekproef heeft gereageerd, dat wil zeggen 107 ondernemers. Daarmee is het onderzoek representatief voor het Hoogeveense bedrijfsleven.
Bijeenkomst met ondernemers
33% van de respondenten wil actief deelnemen in de H-campagne. Afgelopen dinsdag waren veel van die mensen op uitnodiging van Marketing Hoogeveen bijeen om de uitkomsten van het onderzoek te horen. Die avond is ook gebrainstormd over hoe de ondernemers samen kunnen bijdragen aan de campagne. De meest kansrijke ideeën worden eruit gepikt en verder uitgewerkt.
Meer informatie over het ondernemersonderzoek vindt u hier. (onderaan)
Naamsbekendheid H-campagne op 76% onder Hoogeveense ondernemers
1 juli 2009 - Onder Hoogeveense ondernemers is maar liefst 76% bekend met de campagne
HOOGEVEEN. MET EEN HOOFDLETTER H. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketing Hoogeveen.
Volgens Marketing Hoogeveen is dit hoge percentage opmerkelijk gezien de nog korte looptijd van de
H-campagne. Vorig jaar november ging de campagne van start.
Dit voorjaar heeft Marketing Hoogeveen onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de
campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' onder Hoogeveense bedrijven. Ook is de bekendheid
van de visie achter de campagne onderzocht en wat de mate van interesse is om te participeren in de
campagne. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een enquête, verspreid onder een selecte
steekproef van 707 Hoogeveense ondernemers. 15% van de steekproef heeft gereageerd, dat wil
zeggen 107 ondernemers. Daarmee is het onderzoek representatief voor het Hoogeveense
bedrijfsleven.
33% van de respondenten wil actief deelnemen in de H-campagne. Afgelopen dinsdag waren veel van
die mensen op uitnodiging van Marketing Hoogeveen bijeen om de uitkomsten van het onderzoek te
horen. Die avond werd ook gebrainstormd over hoe de ondernemers samen kunnen bijdragen aan de
campagne. De meest kansrijke ideeën worden eruitgepikt en verder uitgewerkt.
Imago van Hoogeveen
Hoogeveen scoort volgens de respondenten goed op bereikbaarheid en haar strategische ligging in
Noord-Nederland. Deze kenmerken spelen samen met de aanwezigheid van industrie en
dienstensector een belangrijke rol voor het imago van Hoogeveen. Het winkelaanbod van Hoogeveen
wordt compleet gevonden. Verder beschikt Hoogeveen over voldoende culturele en sportieve
evenementen maar er zou meer in toerisme en recreatie mogen worden geïnvesteerd. De
naamsbekendheid wordt op middelmatig beoordeeld.
Binding en betrokkenheid met Hoogeveen
Men vindt het belangrijk dat veel medewerkers woonachtig zijn in Hoogeveen en dat afnemers en
consumenten in de directe omgeving aanwezig zijn. Aangegeven wordt dat de voorwaarden van het
productieproces zeer belangrijk zijn voor de economische binding met een stad, dit is voor Hoogeveen
van toepassing. Ook de aantrekkelijkheid en uitstraling van het stedelijke milieu worden genoemd. De
betrokkenheid van ondernemers met de Hoogeveense gemeenschap is hoog onder de respondenten.
Veel ondernemers beschouwen de eigen onderneming als een Hoogeveense onderneming, ze nemen
actief deel aan het Hoogeveense gemeenschapsleven en maken gebruik van Hoogeveense
voorzieningen. Ondernemers hebben er belang bij dat Hoogeveen een positief imago heeft en dat zij
welvarend is. Samenwerking en contact met de gemeente is belangrijk voor de eigen binding en
betrokkenheid richting Hoogeveen.
Gebiedsmarketing
Onder de respondenten doet 33% van de ondernemingen iets aan gebiedsmarketing. Samenwerking
met medeondernemers, ondernemersverenigingen, scholen en andere partijen worden hierbij
genoemd als middel. Bedrijven doen aan gebiedsmarketing voor zowel het welzijn van de
onderneming als van Hoogeveen. Als specifieke redenen zijn naamsbekendheid, een positief imago
en het economische belang van de onderneming genoemd. Als verantwoordelijke komt vooral de
gemeente naar voren, maar het bedrijfsleven dient wel haar steentje bij te dragen. Het participeren in
gebiedsmarketing vinden veel ondernemingen zinvol, maar dan willen zij eerst weten wat de
gemeente Hoogeveen zelf specifiek aan gebiedsmarketing doet en waar het geld aan besteed wordt.
Hoe meer de gemeente Hoogeveen investeert ten gunste van het bedrijfsleven, hoe meer
ondernemingen bereid zijn om in Hoogeveen te investeren en zo een bijdrage te leveren aan de
promotie van Hoogeveen.
Naamsbekendheid en mening over de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H'
De naamsbekendheid van de campagne is zeer hoog, 76% van de respondenten is bekend met de
campagne. Het doel van de campagne is volgens hen Hoogeveen beter op de (landelijke) kaart
zetten. Verder werden ook een beter imago en Hoogeveen aantrekkelijker maken als vestigingsplaats
genoemd. De eigen gedachtegang van de respondenten komt goed overeen met de achterliggende
visie vanuit Marketing Hoogeveen. De slogan van de gebiedsmarketingcampagne wordt goed
ontvangen. 86% gaf dat de slogan redelijk tot heel goed past bij een gebiedsmarketingcampagne voor
Hoogeveen. De kernwaarden Dynamiek, Ambitie en Kwaliteit worden echter geen enkele keer in
verband gebracht met de campagne.
Intentie tot participatie aan de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H'
De interesse in deelname aan de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' ligt op 33% van de
respondenten. In de dorpen en buitengebied ligt het percentage van ondernemingen dat
geïnteresseerd iets hoger dan ondernemingen die gevestigd zijn in Hoogeveen. De respondenten
zonder interesse in deelname aan de campagne geven als voornaamste reden aan dat de
onderneming niet gebonden is aan Hoogeveen als vestigingsplaats. Verder beschikken deze
ondernemingen niet over voldoende capaciteiten. Of zijn zij van mening dat er voldoende promotie
wordt gemaakt voor Hoogeveen.
Behoeften in deelname van de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H'
Een belangrijk project voor de promotie van Hoogeveen wordt een evenementenkalender gevonden.
Daarnaast worden de jaargids en het welkomstpakket voor nieuwe bewoners van Hoogeveen goed
beoordeeld. Ondernemingen willen in de campagne graag terug zien dat het imago van Hoogeveen
wordt verbeterd. Daarna komt samenwerking tussen ondernemers in Hoogeveen aan bod. Verder
willen ze organisatie en stimulering van nieuwe en huidige evenementen en dat de trotsheid van
inwoners wordt opgevijzeld.
Gemeente Hoogeveen