Gemeente Hoogeveen

Naamsbekendheid H-campagne op 76% onder Hoogeveense ondernemers

2 juli 2009 - Maar liefst 76% van de Hoogeveense ondernemers is bekend met de campagne HOOGEVEEN. MET EEN HOOFDLETTER H. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketing Hoogeveen. Volgens Marketing Hoogeveen is dit hoge percentage opmerkelijk gezien de nog korte looptijd van de H-campagne. Vorig jaar november ging de campagne van start.

Dit voorjaar heeft Marketing Hoogeveen onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de campagne 'HOOGEVEEN.MET EEN HOOFDLETTER H' onder Hoogeveense bedrijven. Ook is de bekendheid van de visie achter de campagne onderzocht en wat de mate van interesse is om te participeren in de campagne. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een enquête, verspreid onder een selecte steekproef van 707 Hoogeveense ondernemers. 15% van de steekproef heeft gereageerd, dat wil zeggen 107 ondernemers. Daarmee is het onderzoek representatief voor het Hoogeveense bedrijfsleven.

Bijeenkomst met ondernemers
33% van de respondenten wil actief deelnemen in de H-campagne. Afgelopen dinsdag waren veel van die mensen op uitnodiging van Marketing Hoogeveen bijeen om de uitkomsten van het onderzoek te horen. Die avond is ook gebrainstormd over hoe de ondernemers samen kunnen bijdragen aan de campagne. De meest kansrijke ideeën worden eruit gepikt en verder uitgewerkt.

Meer informatie over het ondernemersonderzoek vindt u hier. (onderaan)

Naamsbekendheid H-campagne op 76% onder Hoogeveense ondernemers

1 juli 2009 - Onder Hoogeveense ondernemers is maar liefst 76% bekend met de campagne HOOGEVEEN. MET EEN HOOFDLETTER H. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketing Hoogeveen. Volgens Marketing Hoogeveen is dit hoge percentage opmerkelijk gezien de nog korte looptijd van de H-campagne. Vorig jaar november ging de campagne van start. Dit voorjaar heeft Marketing Hoogeveen onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' onder Hoogeveense bedrijven. Ook is de bekendheid van de visie achter de campagne onderzocht en wat de mate van interesse is om te participeren in de campagne. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een enquête, verspreid onder een selecte steekproef van 707 Hoogeveense ondernemers. 15% van de steekproef heeft gereageerd, dat wil zeggen 107 ondernemers. Daarmee is het onderzoek representatief voor het Hoogeveense bedrijfsleven.
33% van de respondenten wil actief deelnemen in de H-campagne. Afgelopen dinsdag waren veel van die mensen op uitnodiging van Marketing Hoogeveen bijeen om de uitkomsten van het onderzoek te horen. Die avond werd ook gebrainstormd over hoe de ondernemers samen kunnen bijdragen aan de campagne. De meest kansrijke ideeën worden eruitgepikt en verder uitgewerkt. Imago van Hoogeveen
Hoogeveen scoort volgens de respondenten goed op bereikbaarheid en haar strategische ligging in Noord-Nederland. Deze kenmerken spelen samen met de aanwezigheid van industrie en dienstensector een belangrijke rol voor het imago van Hoogeveen. Het winkelaanbod van Hoogeveen wordt compleet gevonden. Verder beschikt Hoogeveen over voldoende culturele en sportieve evenementen maar er zou meer in toerisme en recreatie mogen worden geïnvesteerd. De naamsbekendheid wordt op middelmatig beoordeeld.
Binding en betrokkenheid met Hoogeveen
Men vindt het belangrijk dat veel medewerkers woonachtig zijn in Hoogeveen en dat afnemers en consumenten in de directe omgeving aanwezig zijn. Aangegeven wordt dat de voorwaarden van het productieproces zeer belangrijk zijn voor de economische binding met een stad, dit is voor Hoogeveen van toepassing. Ook de aantrekkelijkheid en uitstraling van het stedelijke milieu worden genoemd. De betrokkenheid van ondernemers met de Hoogeveense gemeenschap is hoog onder de respondenten. Veel ondernemers beschouwen de eigen onderneming als een Hoogeveense onderneming, ze nemen actief deel aan het Hoogeveense gemeenschapsleven en maken gebruik van Hoogeveense voorzieningen. Ondernemers hebben er belang bij dat Hoogeveen een positief imago heeft en dat zij welvarend is. Samenwerking en contact met de gemeente is belangrijk voor de eigen binding en betrokkenheid richting Hoogeveen.
Gebiedsmarketing
Onder de respondenten doet 33% van de ondernemingen iets aan gebiedsmarketing. Samenwerking met medeondernemers, ondernemersverenigingen, scholen en andere partijen worden hierbij genoemd als middel. Bedrijven doen aan gebiedsmarketing voor zowel het welzijn van de onderneming als van Hoogeveen. Als specifieke redenen zijn naamsbekendheid, een positief imago en het economische belang van de onderneming genoemd. Als verantwoordelijke komt vooral de gemeente naar voren, maar het bedrijfsleven dient wel haar steentje bij te dragen. Het participeren in gebiedsmarketing vinden veel ondernemingen zinvol, maar dan willen zij eerst weten wat de gemeente Hoogeveen zelf specifiek aan gebiedsmarketing doet en waar het geld aan besteed wordt. Hoe meer de gemeente Hoogeveen investeert ten gunste van het bedrijfsleven, hoe meer ondernemingen bereid zijn om in Hoogeveen te investeren en zo een bijdrage te leveren aan de promotie van Hoogeveen.
Naamsbekendheid en mening over de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' De naamsbekendheid van de campagne is zeer hoog, 76% van de respondenten is bekend met de campagne. Het doel van de campagne is volgens hen Hoogeveen beter op de (landelijke) kaart zetten. Verder werden ook een beter imago en Hoogeveen aantrekkelijker maken als vestigingsplaats genoemd. De eigen gedachtegang van de respondenten komt goed overeen met de achterliggende visie vanuit Marketing Hoogeveen. De slogan van de gebiedsmarketingcampagne wordt goed ontvangen. 86% gaf dat de slogan redelijk tot heel goed past bij een gebiedsmarketingcampagne voor Hoogeveen. De kernwaarden Dynamiek, Ambitie en Kwaliteit worden echter geen enkele keer in verband gebracht met de campagne.
Intentie tot participatie aan de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' De interesse in deelname aan de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' ligt op 33% van de respondenten. In de dorpen en buitengebied ligt het percentage van ondernemingen dat geïnteresseerd iets hoger dan ondernemingen die gevestigd zijn in Hoogeveen. De respondenten zonder interesse in deelname aan de campagne geven als voornaamste reden aan dat de onderneming niet gebonden is aan Hoogeveen als vestigingsplaats. Verder beschikken deze ondernemingen niet over voldoende capaciteiten. Of zijn zij van mening dat er voldoende promotie wordt gemaakt voor Hoogeveen.
Behoeften in deelname van de campagne 'Hoogeveen. Met een hoofdletter H' Een belangrijk project voor de promotie van Hoogeveen wordt een evenementenkalender gevonden. Daarnaast worden de jaargids en het welkomstpakket voor nieuwe bewoners van Hoogeveen goed beoordeeld. Ondernemingen willen in de campagne graag terug zien dat het imago van Hoogeveen wordt verbeterd. Daarna komt samenwerking tussen ondernemers in Hoogeveen aan bod. Verder willen ze organisatie en stimulering van nieuwe en huidige evenementen en dat de trotsheid van inwoners wordt opgevijzeld.