Ingezonden persbericht


5 juli 2009

Hollands Glorie aan de zuidkust van Engeland Nederlandse bergers lichten achterschip van MSC Napoli

De nieuwe Nederlandse maritieme dienstverlener Global Response Maritime bv is er in geslaagd de laatste restanten van het containerschip MSC Napoli te lichten van de bodem van Lyme Bay aan de Engelse zuidkust. Voor het lichten waren twaalf kettingen onder het wrakdeel, het 3.800 ton zware achterschip, geboord. Met behulp van twee pontons, waarop elk twaalf ketting-trekmachines waren gemonteerd, is het restant van de MSC Napoli losgetrokken uit de zeeklei en boven water getild.

De MSC Napoli is in januari 2007 tijdens zware storm in Het Kanaal in ernstige moeilijkheden geraakt en in Lyme Bay aan de grond gezet. In een eerste bergingsoperatie zijn alle containers gelost en bunkers verwijderd. Ook is het voorschip weggesleept voor sloop.

Het achterschip, inclusief accommodatie en machinekamer, lag nog altijd op de bodem van Lyme Bay. Het wrakdeel, met een lengte van ongeveer 65 meter en een breedte van 36 meter, was deels weggezakt in de zeeklei. Het heeft de bergers in de afgelopen maand veel moeite gekost het achterschip uit de klei los te trekken. De speciaal ontworpen 24 hydraulische trekmachines, die het wrak, hangend in 12 kettingen, omhoog hebben getrokken, hadden elk een vermogen van 250 ton.

Nu het laatste deel van de MSC Napoli los is van de zeebodem, wordt het ter plekke gesloopt. De kranen op beide pontons hijsen de in stukken gebrande delen van het achterschip op en plaatsen ze op de pontons waar ze met speciale cutters (scharen) in kleinere stukken worden gesneden. Alle schroot wordt afgevoerd naar Scheepssloperij bv in 's-Gravendeel.





GR Maritime is een nieuw Nederlands bergingsbedrijf dat is opgericht door Klaas J. Reinigert en Paul Glerum, die beiden hun sporen in de bergingsindustrie hebben verdiend. GR Maritime voert de berging van het achterschip uit in nauwe samenwerking met Hapo International Barges in Ridderkerk en het in onderwaterwerk gespecialiseerde bedrijf DISA Maritime in Beerse, België.

Paul Glerum: ,,Het is niet meegevallen het wrakdeel los te trekken uit de klei, maar het is ons uiteindelijk gelukt. Het is andermaal een fraai staaltje van Hollands Glorie, nu voor de Engelse kust.''


* * * einde persbericht * * *


Noot voor redacties
Noot voor de redactie,