Microsoft

Online videoreclame voegt waarde toe aan televisiecampagne

Schiphol, 7 juli 2009 - Online videocommercials hebben een toegevoegde waarde naast de inzet van een televisiecampagne. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grootscheeps onderzoek van Ster, Microsoft Advertising en Mindshare, uitgevoerd door Metrixlab. Eerste resultaten van de effectiviteitstudie wijzen uit dat online videoreclame voor adverteerders een toegevoegde waarde genereert bovenop de televisiecampagne. Dit effect hangt sterk af van twee factoren: de contactfrequentie (de videocommercial moet vaak genoeg gezien zijn) én de waardering voor de commercial. Een goede uiting is essentieel voor het realiseren van effect. Als mensen de preroll niet leuk vinden en deze niet relevant achten, heeft de preroll ook geen effect op de merkpositie. Een uiting met een positieve waardering is essentieel voor het realiseren van effect.

Het onderzoek, dat bijna een jaar in beslag neemt, kijkt nauwgezet naar gebruik en houding ten opzichte van online video en de effectiviteit van online videocommercials. Het aantal online videokijkers is explosief gegroeid; al eerder bleek maar liefst 79% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder wel eens online video te kijken. Opmerkelijk is het feit dat maar liefst 96% van de online videokijkers aangeeft liever een gratis online video met een commercial te zien dan te betalen voor online video zonder commercial.

Het uitgebreide onderzoek wordt in de loop van dit jaar afgerond. De belangrijkste voorlopige conclusies zijn dat online video in staat is om bepaalde merkindicatoren te beïnvloeden, tenminste als de uiting meerdere keren gezien is en positief wordt beoordeeld. Daarnaast lijkt het additionele effect van de online video naast televisie het grootst bij de groep 'lichte televisiekijkers', de mensen die relatief weinig televisie kijken. De volledige resultaten worden in het najaar van 2009 verwacht.

Over Ster
Ster is al meer dan 40 jaar een professionele partner voor adverteerders, media- en reclamebureaus. Ster exploiteert reclamezendtijd op Radio, Televisie en Internet rond hoogwaardige programma's zodanig, dat zij voor haar klanten alle kansen benut. Ster neemt een actieve, adviserende rol in, bijvoorbeeld door gebruik van AdMeasure, een doeltreffend instrument om effectiviteit van campagnes te meten. Ster biedt, met de beste professionals aan boord en door het uitvoeren van toonaangevend onderzoek, unieke expertise en advies. En dat werkt. Meer informatie op www.ster.nl.

Over Mindshare
Mindshare is een internationaal marketing- en medianetwerk met 97 vestigingen in 67 landen. Mindshare is onderdeel van WPP, werelds grootste communicatieservices-groep. Mindshare Nederland is gevestigd in Amsterdam en werkt voor klanten als bijvoorbeeld Unilever, Nike, KPN, Ford en LG en is qua mediabestedingen het grootste mediabureau van Nederland. Mindshare is continu in ontwikkeling in het snel veranderende medialandschap. De diensten die Mindshare verleent zijn divers; van het inplannen van mediaruimte tot het doen van verschillende vormen van media-onderzoek en het adviseren op (media) strategisch niveau. Hierin staat de kruisbestuiving tussen klant en Mindshare centraal, om zo tot een optimale media- en middelenstrategie te komen. www.mindshare.nl

MetrixLab
MetrixLab, gevestigd te Rotterdam, is marktleider in online consumentenonderzoek. Metrixlab ondersteunt vele opdrachtgevers wereldwijd bij het ontwikkelen van nieuwe producten en verpakkingen, het optimaliseren van reclamecampagnes en websites en het verbeteren van klant- en medewerkerstevredenheid. In 2008 is Metrixlab door de MOA verkozen tot 'Marktonderzoekbureau van het jaar'. Met meer dan 100 medewerkers en een omzet van bijna 20 miljoen euro is Metrixlab een van Europa's grootste en snelst groeiende online marktonderzoekspecialisten. Naast de thuismarkt in Nederland heeft Metrixlab kantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje. www.metrixlab.nl.

Microsoft Advertising
Microsoft Advertising is de overkoepelende naam voor de digitale advertentieoplossingen van Microsoft, gericht op het mogelijk maken en verbeteren van het contact tussen merk en consument. Maandelijks brengen ruim 8 miljoen Nederlandse consumenten 22 procent van hun online tijd door op het netwerk van Microsoft. Het portfolio van Microsoft Advertising omvat: MSN.nl, Windows Live, Office Live, XBOX, Live Search en Facebook, evenals diverse platforms en tools, waaronder Atlas, AdECN, adCenter, Microsoft Media Network, Massive en ScreenTonic. Meer informatie over Microsoft Advertising is te vinden op: http://advertising.microsoft.nl.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en stelt met zijn software, diensten en technologische oplossingen mensen en organisaties overal ter wereld in staat hun ambities te verwezenlijken. Voor meer informatie: www.microsoft.nl.