RTL Group

Teletekst onverminderd pouliar

Teletekst blijft onverminderd populair. Bijna twaalf miljoen Nederlanders van dertien jaar en ouder* maken geregeld gebruik van Teletekst via televisie, internet en/of mobiel. Teletekst wordt gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 7.1. Bijna 65% van de Nederlanders zou Teletekst dan ook (heel) erg missen als het er niet meer zou zijn. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek dat in april 2009 is uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van RTL Nederland en SBS Broadcasting.

Teletekst is een medium dat al bijna dertig jaar bestaat. Het medium trekt nog steeds hoge bezoekersaantallen en wordt goed gewaardeerd. Opvallend genoeg maken jongeren van 13-19 jaar het meeste gebruik van Teletekst. Alleen bij de publieke omroepen is het gebruik van Teletekst hoger naarmate men ouder wordt. Maar liefst 95% van de ondervraagden vindt Teletekst een actueel medium en door 84% wordt het gezien als een toegankelijk medium. Voor alle zenders geldt dat de rubrieken Nieuws en TV Gids erg populair zijn. Bij RTL Nederland scoort daarnaast RTL Boulevard erg goed. De RTL Z-rubrieken worden bovendien bovengemiddeld gewaardeerd. Bij SBS scoren de rubrieken Hart van Nederland en Het Weer bovengemiddeld.

Teletekst gaat mee met de opkomst van nieuwe media en realiseert hierdoor een nog hoger bereik. Nog steeds is televisie de meest populaire bron om Teletekst op te raadplegen. Daarnaast raadpleegt 34% van de respondenten Teletekst (ook) op internet. Van alle ondervraagden die Teletekst via internet bekijken, doet 16% dat (o.a.) via de mobiele telefoon. De gebruikers van Teletekst op hun mobiel zijn vaker man dan vrouw, jong, hoogopgeleid en behoren tot een hoge sociale klasse. Een kwart van deze respondenten geeft aan Teletekst meer dan het jaar daarvoor te gebruiken. Mobiel internet wordt bovendien op elk moment van de dag geraadpleegd, daar waar Teletekst op televisie vaak in de ochtend en avond wordt bekeken en Teletekst op de computer vaak overdag.

---

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bianca Baal, Communicatieadviseur RTL Nederland via tel. 035 671 86 21 of bianca.baal@rtl.nl of Dik Nagtegaal, Persvoorlichter SBS Broadcasting via tel. 020 800 74 72 of dik.nagtegaal@sbs.nl.


* Achtergrondinformatie onderzoek:
Het onderzoek is online (CAWI-methode) uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder (n=2000). Aanname is dat hun algemene gedrag overeenkomt met dat van de totale Nederlandse bevolking, behalve wat betreft het gebruik van Teletekst op internet, want daar zal het bereik onder de totale bevolking lager liggen. Het aantal van 12 miljoen Nederlanders is gebaseerd op het bereik van de internetpopulatie, geprojecteerd naar de totale populatie.