Nederlandse horeca kiest voor 'Fris verdient een flesje'

09/07/2009 12:48

Nederlandse Vereniging Frisdrankenindustrie (NFI)

PERSBERICHT

Frisdrankbranche blij verrast door succes campagne

Nederlandse horeca kiest voor 'Fris verdient een flesje'

Den Haag, 9 juli 2009

Het gebruik van de horecafles is in slechts één jaar tijd met bijna 5 procent toegenomen.

De campagne 'Fris verdient een flesje' wordt hiermee breed omarmd door de Nederlandse horeca en steekt deze zomer nog op tal van plaatsen de kop op. Dit tot grote vreugde van campagneleider Jacques Boonekamp. "Fris verdient een flesje is in één jaar tijd een erkend kwaliteitsinstrument geworden. Daar zijn we uitermate trots op." Dit succes wordt vandaag gevierd met de uitreiking van de 'Fris verdient een flesje'-trofee.

'Fris verdient een flesje' is in 2008 onder de bezielende leiding van Jacques Boonekamp voorzichtig begonnen aan haar opmars. Slechts 40% van de Nederlandse horecaondernemers schonk toen uit de horecafles. Nu precies één jaar later is de campagne breed bekend in horecaland, serveert bijna 45% van de Nederlandse horeca de kleine fles en wordt ook de consument betrokken in de campagne. Het doel is om dit aandeel in 2010 tot 50% te laten stijgen.

Nederland 1990 2008 2009

Gebruik horecafles 30% 40% 45%

Nederlandse horeca

Het zijn roerige tijden voor ondernemers, maar in de horeca staat de consument nog steeds centraal en kiest men voor kwaliteit. Uit onderzoek is gebleken dat fris uit een flesje door de consument hoog wordt gewaardeerd, omdat een flesje het uit-gevoel bevordert. Zeker in tijden van economische recessie verwacht een consument waar voor zijn geld en met de horecafles springen ondernemers hier duidelijk op in. Jacques Boonekamp: "De campagne is mede een succes dankzij het aanhoudende geloof in kwaliteit door de Nederlandse horecaondernemers. Op deze plaats willen wij hen ook bedanken voor hun overtuiging en inzet."

Terras Top 100

Om het succes van de campagne kracht bij te zetten wordt vandaag voor de eerste maal de 'Fris verdient een flesje - Terras 2009' trofee uitgereikt. Dit gebeurt tijdens het Terras Top 100-evenement van Misset Horeca in Rotterdam. Hier wordt één horecaonderneming specifiek in het zonnetje gezet voor zijn geloof in de horecafles. Een onderdeel van de jurering van de 100 terrassen is immers het gebruik van de horecafles. "Hiermee is fris uit een flesje een kwaliteitsinstrument geworden, wat andere horecaondernemers mogelijk aanzet tot een overstap naar de horecafles", aldus Boonekamp.

Iens.nl

Horecaondernemers die de kleine fles serveren kun je herkennen aan de 'Fris verdient een flesje'-deursticker. Daarnaast oriënteren veel consumenten zich tegenwoordig ook vaak via het internet op een restaurantbezoek. De campagne springt hier op in, want sinds 1 juli kunnen bezoekers van de drukbezochte site iens.nl in één oogopslag zien of een zaak fris uit een flesje serveert. Horecaondernemers hebben vanaf deze maand namelijk de mogelijkheid om het 'Fris verdient een flesje'-logo op hun persoonlijke restaurantpagina te activeren als ze de horecafles gebruiken.

Voor meer informatie over de campagne en de voordelen van de horecafles: www.frisverdienteenflesje.nl