Groen!
Osterweelverbinding: Groen! gaat voor tunnel
door Freya Piryns (Federaal parlement: Senaat) op 9 juli 2009 in "Mobiliteit
en verkeersveiligheid"
Gisteren werd op de gemeenteraad de ARUP/SUM-studie voorgesteld die de
stad bestelde. De tunnelvariant verder weg van de stad, scoort op
bijna alle vlakken beter dan het Lange Wapper-viaduct vlak over de
stad. StRaten-Generaal en Ademloos worden bijna over de hele lijn in
het gelijk gesteld. Groen! ziet dit als een overwinning voor de
democratie en voor de actieve burgerparticipatie in onze stad. SDE
vrijwilligers van stRaten-Generaal hebben een heel legertje van
specialisten van de BAM overtroefd.
De tunnelvariant die ARUP/SUM zelf lanceerde en die voortborduurt op
het alternatief dat stRaten-Generaal aanbracht, blijkt vooral stukken
beter te zijn voor de ontwikkeling van de stad én van de haven. De
Lange Wapper zou een te grote hypotheek leggen op de
stadsontwikkeling, op het Eilandje, maar ook op de nieuwe
ontwikkelingen aan Spoor Noord. De tunnel scoort een factor 4 beter :
het BAM-tracé krijgt hier negatieve punten (-2), het tunnelalternatief
positieve punten (+2).
Ook op het vlak van leefmilieu (luchtvervuiling en lawaai) scoort de
tunnel stukken beter. Het fijn stof zou in de tunnel weg gefilterd
worden. Met de tunnel komt er zuurstof voor de stad én voor de haven,
besluiten de experten van ARUP/SUM.
Bovendien kost de tunnel zelfs minder dan het BAM-viaduct. Alleen
zouden de tolinkomsten lager liggen. Maar dan wel omdat er 4000
vrachtwagens minder zouden aangetrokken worden : wat op zich weer een
positief punt is. Met een verfijnde variant (toch vrachtwagens in de
Kennedy-tunnel die tol betalen) scoort de tunnelvariant ook op
financieel vlak beter.
En dan is er nog de kwestie van de timing. Uiteraard is er voor de
uitvoering van de tunnel meer tijd nodig, omdat hierrond de procedure
nog moet starten. Anderzijds is het bijna zeker dat door het geklungel
van de BAM de hele MER-procedure op bevel van de Raad van State of de
rechter zal moeten worden overgedaan. Dus ook op vlak van de benodigde
tijd zou het verschil minimaal zijn.
Voor Groen! is het besluit duidelijk : de Antwerpenaars zouden wel zot
zijn, als ze met deze nieuwe studie in handen, niet voor de tunnel
zouden kiezen.
Groen! zal deze oplossing dan ook met man en macht verdedigen in de
campagne voor de volksraadpleging dit najaar.
Uiteindelijk zal ook de Vlaamse regering kleur moeten bekennen.
Doorrijden en niet omzien, is geen optie meer...
Contact: Freya Piryns -
Deel Deel
Freya Piryns