BP Nederland


BP rondt investeringsproject terminal Amsterdam af

Publicatiedatum: 09 juli 2009
Amsterdam, 1 juli 2009 â Energiemaatschappij BP heeft een omvangrijk project, gericht op de uitbreiding van haar brandstoffen terminal in het Amsterdamse Havengebied, met succes afgerond. Door een toename van het aantal aanlegsteigers en aanpassingen aan bestaande faciliteiten, zal de wachttijd voor zee- en binnenvaartschepen afnemen en zal de doorzet van de terminal aanzienlijk stijgen. Het totale project, dat â¬65 miljoen kost, heeft zoân tweeënhalf jaar in beslag genomen, waarvan 13 maanden aan de feitelijke bouw zijn besteed.

De BP Amsterdam Terminal (BAT) beschikt nu over vier extra steigers voor het laden van binnenvaartschepen en één extra steiger voor het laden van zeevaartschepen. Andere werkzaamheden die zijn uitgevoerd, omvatten aanpassingen van de reeds bestaande steigers voor zeevaartschepen en het leidingen- en wegennetwerk van de terminal. Daarnaast is een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd om het vrijkomen van dampen tijdens het laden en lossen van schepen te minimaliseren door de nieuwe steiger â als een van de eerste in de Amsterdamse haven - te verbinden met een VRU (vapour recovery unit). Alle andere steigers op de BAT zullen eind dit jaar eveneens op een tweede VRU worden aangesloten.

Dankzij deze aanpassingen is de terminal in staat om meer schepen af te handelen en de doorzet aanzienlijk te vergroten. De Haven Amsterdam toont zich verheugd over de uitbreiding, die de hub-functie van Amsterdam op de olieproducten markt nog verder zal versterken.

Het project werd voor BP uitgevoerd door Jacobs Nederland B.V., terwijl daarnaast een belangrijke rol was weggelegd voor een groot aantal onderaannemers â waaronder diverse onderdelen van Koninklijke BAM Groep (BAM Civiel en BAM Infratechniek), Visser & Smit Hanab, Strukton Industriebouw, Actemium, ADT Fire & Security (onderdeel van Tyco International) en Vonk Industrial Contracting. De BAT â gelegen in het Westelijk Havengebied van Amsterdam â is een moderne import/export terminal voor brandstoffen als propaan, butaan, benzine, gasolie en diesel. Met 77 tanks en een totale opslagcapaciteit van één miljoen kubieke meter is de BAT een van de grootste opslagbedrijven voor brandstoffen in Amsterdam en in Europa. In totaal beschikt de BAT nu over negen steigers voor bunkerboten/binnenvaartschepen en drie steigers voor zeevaartschepen. Daarnaast heeft de terminal een laadrek voor trucks.

Jacobs Nederland B.V. is een dochtermaatschappij van Jacobs Engineering Group Inc. (NYSE:JEC). Met jaarlijkse inkomsten van $12 miljard, is Jacobs een van âs werelds grootste en meest diverse leveranciers van technische, professionele en bouwkundige diensten. Jacobs werkt al sinds 1985 voor BP in Europa en heeft al vele projecten met succes voor de energiemaatschappij uitgevoerd.