PwC: Wereldwijde autoproductie nog steeds onder druk

09/07/2009 16:28

PricewaterhouseCoopers B.V.

Amsterdam, 9 juni 2009 - Het effect van de diverse overheidsmaatregelen is zichtbaar in alle markten en bij alle spelers in de auto-industrie. Interventie, door middel van sloopregelingen, zachte leningen, technologische investeringsubsidies, verhoogde importtarieven of belastingverlagingen, zorgt op de korte- en midden termijn voor enige verlichting. Dit blijkt uit kwartaalonderzoek naar de wereldwijde autoproductie van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC).

Albert Brouwer, automotive sector leader en partner bij PricewaterhouseCoopers: " De voordelen van overheidsinterventie moeten echter worden afgewogen tegen de mogelijk effecten op de lange termijn, omdat de vraag door overheidsmaatregelen naar voren wordt getrokken."

Europa

De West-Europese markt kent door de diverse nationale sloopregelingen een mindere terugval in 2009 dan verwacht. De laatste verkoopresultaten laten een bijgestelde prognose van 13,5 miljoen auto's zien voor april en mei. De verwachting is dat de West-Europese autoproductie daalt tot 14,7 miljoen dit jaar, 15,6% minder dan in 2008. Deze productiedaling is aanzienlijk groter dan de verkoopdaling, doordat voorraden worden weggewerkt en export naar enkele grote markten tot een halt is gekomen.

Albert Brouwer: "De ingevoerde sloopregelingen kennen echter ook nadelen. Op dit moment heeft de industrie er profijt van, maar consumentenvraag verschuift naar kleinere auto's. Het marktaandeel van deze auto's was vorig jaar 34% en zal in 2009 stijgen naar 39%. Deze verschuiving zorgt echter niet voor een winststimulans. De marges zijn namelijk kleiner, maar fabrieken blijven wel draaien. Gevreesd moet worden voor het gat dat ontstaat na beëindiging van de slooppremieregeling. We verwachten daarom dat in 2010 de totale Europese verkoop van auto's verder zal dalen met 2%."

In Oost-Europa wordt de autoproductie bepaald door Rusland, Turkije en de Oekraïne. 2009 zal in vergelijking met vorig jaar een productiedaling van 39% kennen, oftewel 1,5 miljoen auto's minder. Rusland wordt het hardst geraakt met een daling van 40% in autoverkopen. Dit staat gelijk aan ongeveer 1,7 miljoen auto's.

Noord-Amerika

De Amerikaanse automarkt gaat haar 19de maand van recessie in. Verkopen hebben het laagste punt bereikt in het afgelopen kwartaal. PwC voorspelt dat dit uiteindelijk resulteert in 9,9 miljoen verkochte auto's in 2009. 200.000 minder dan de vorige voorspelling en een daling van een kwart vergeleken met 2008.

Azië

Productiecijfers in Japan en Korea zullen respectievelijk 25% en 19% dalen. Tegenvallende exportcijfers liggen hier ter grondslag aan. Door verschillende fiscale stimulansen is de verwachting dat het komende jaar betere cijfers kent. China en India kenden daarentegen een groei in verkopen. In april en mei kregen de verkopen een stimulans van respectievelijk 34% en 36% door overheidsmaatregelen. India zal een totale verkoopgroei van 5% kennen voor 2009. Dit is aan de ene kant te danken aan groeiende exportcijfers en aan de andere kant aan de focus van India op de productie van kleine consumentenauto's. Hierdoor zal de totale productie stijgen met 8,7% naar 2,1 miljoen. Dat zijn 120.000 auto's meer dan de vorige kwartaalvoorspelling.

Zuid-Amerika

Brazilië lijkt zich te herstellen na de dramatische verkoopcijfers van het vierde kwartaal in 2008. Door belastingmaatregelen zijn vooral kleine auto's populair. Verkopen in dit segment stegen met 48%.





http://www.pwcautomotiveinstitute.com/