Waterschap Zeeuws-Vlaanderen

procedure interim-voorzitter Zeeuwse waterschappen

Eind augustus overleg over procedure interim-voorzitter Zeeuwse waterschappen

Uiterlijk per 1 maart 2010 is het ambt van dijkgraaf bij beide Zeeuwse waterschappen vacant. Het Bestuurlijk Overleg (alle leden van de dagelijks besturen van Zeeuws-Vlaanderen en Zeeuwse Eilanden) heeft uitgesproken vanaf dat moment graag met één interim-voorzitter verder te gaan die het fusieproces van de Zeeuwse waterschappen in bestuurlijke zin kan leiden.

In overleg met de Provincie is bekeken op welke wijze tot een interim-voorzitter gekomen kan worden, aangezien het vertrek van beide dijkgraven bij de totstandkoming van het reglement voor waterschap Scheldestromen niet is voorzien. De Provincie heeft aangegeven dat artikel 26 voor deze situatie gebruikt kan worden. In dit artikel staat dat het Bestuurlijk Overleg een aanbeveling doet voor het benoemen van een interim-voorzitter. Gedeputeerde Staten benoemen deze persoon vervolgens.

Het Bestuurlijk Overleg hecht er grote waarde aan om de leden van de algemene vergaderingen bij de procedure te betrekken. Als eerste stap stelt het Bestuurlijk Overleg een concept-functieprofiel op voor een interim-voorzitter. Dit concept-profiel wordt eind augustus met alle fractievoorzitters van beide waterschappen besproken. Tijdens dit overleg willen de leden van het Bestuurlijk Overleg graag van de fractievoorzitters horen welke opmerkingen, aanvullingen of wijzigingen zij op het concept hebben. Ook over de procedure zal uitgebreid gesproken worden met de fractievoorzitters, evenals eventuele andere zaken.

Vervolgens is het de bedoeling dat het Bestuurlijk Overleg op 2 september een definitief standpunt inneemt over het functieprofiel en de procedure.

Terneuzen/Middelburg, 9 juli 2009