PwC: 'Nouveau classic' bankieren centraal bij vermogensbeheerders

09/07/2009 08:00

PricewaterhouseCoopers B.V.

Amsterdam, 9 juni 2009 - Vermogensbeheerders likken door de financiële neergang en verschillende investeringsschandalen hun wonden en ondergaan een gedaantewisseling. Een simpelere en transparante vorm van bankieren genaamd 'nouveau classic' gaat zijn intreden doen. Deze conclusie trekt accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers naar aanleiding van een wereldwijd onderzoek onder 238 private banks en grote vermogensbeheerders.

Het 'nouveau classic' bankieren houdt in dat vermogensbeheerders gerichter keuzes maken in hun dienstverlening en de klant centraal stellen. Op deze manier wordt bankieren simpeler, minder risicovol en transparanter. Om winsten op een aanvaardbaar niveau te houden, zal ook de manier van kosten doorbelasting moeten veranderen en zullen processen efficiënter dienen te worden uitgevoerd. Uiteindelijk zal deze transitie het vertrouwen in de vermogensbeheerder als betrouwbare adviseur op de lange termijn ten goede komen. Een andere manier van bankieren is nodig om het tij te keren.

Meer dan de helft van de klanten van vermogensbeheerders (53%), geeft op dit moment voorkeur aan onafhankelijke informatie verkregen via eigen onderzoek. Vermogensbeheerders beseffen de noodzaak om vertrouwen terug te winnen en gaan aan de hand van vier thema's het 'nouveau classic' bankieren doorvoeren, namelijk Customer Relation Management (CRM), doelgroepafbakening, online technologie en efficiëntie. Rogier van Adrichem, banking partner bij PricewaterhouseCoopers: "Het runnen van een transparante organisatie waarin open communicatie leidend is, is essentieel om het 'nouveau classic' bankieren vorm te geven." Verder verwacht 88% van de ondervraagde vermogensbeheerders een verdere consolidatieslag in de sector in de komende twee jaar. Bijna een derde van dat percentage (34%) verwacht een substantiële stabilisatie.

Thema 1: Customer Relation Management

De wens van de klant moet centraal staan bij deze manier van bankieren. Bestuurders van private banks en vermogensbeheerders hebben echter andere prioriteiten. Het aantrekken en behouden van CRM-talent is in hun prioriteitenrangschikking gedaald van de tweede plek in 2007 naar de zevende plaats nu. Toch brengen CRM-verantwoordelijken verhoudingsgewijs meer tijd met hun klanten door, 41% versus 30% in 2007. Bijna tweederde (65%) van de CRM'ers zegt dat dit nog steeds onder het wenselijke serviceniveau ligt. Opmerkelijk is dat een vijfde niet precies weet waar de klant behoefte aan heeft. Om succesvol te zijn dient er dan ook geïnvesteerd te worden in de kennis en ervaring van CRM'ers en de tijd die zij besteden met klanten. Door middel van training in verandermanagement, klantcommunicatie en risicoperceptie willen ze dit verbeteren.

Thema 2: Doelgroepafbakening

Bijna de helft (46%) van de vermogensbeheerders levert diensten aan alle niveaus van kapitaalbezitters. Dit reflecteert de opportunistische strategie in cliëntkeuze. Winstgevendheid in de verschillende segmenten varieert echter sterk. Klanten met een vermogen van onder de 0,5 miljoen dollar en boven 20 miljoen dollar zijn volgens het onderzoek minder winstgevend in het huidige economische klimaat. Vermogensbeheerders moeten goed bedenken of ze de benodigde schaal, systemen, productmix en CRM-capaciteiten hebben om winstgevend te zijn in deze segmenten.

Van Adrichem: "Om succesvol te zijn met 'nouveau classic' bankieren is een duidelijke afbakening van doelgroep noodzakelijk. Iedere klant heeft andere behoeften en iedere vermogensbeheerder heeft zijn eigen kwaliteiten. Een goede match is voor beide partijen essentieel. Een bedrijfsmodel gericht op het scheppen van een langdurige relatie gebaseerd op vertrouwen tussen klant en beheerder is cruciaal."

Thema 3: Investeren in technologie

Online technologie is de sleutel naar transparantie en klantloyaliteit. Het toepassen van technologie is echter volgens het onderzoek het zwakste element in de organisatie. Bestuurders willen dit veranderen en gaan massaal online technologieën invoeren de komende twee jaar. 63% van de vermogensbeheerders verhoogt het IT-budget daarom fors. "Klanten willen in deze tijd op ieder moment van de dag weten wat er met hun vermogen gebeurd. Vermogensbeheerders moeten meer innoveren om de noodzakelijke transparantie te kunnen faciliteren bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van mobiel internet. Een klant kan dan door middel van een PDA inloggen en zien wat zijn actuele vermogenspositie is", zegt Van Adrichem.

Thema 4: Operationele efficiëntie en kostenreducties

Het bewerkstelligen van groei en kostenreducties zijn de twee prioriteiten voor vermogensbeheerders. 36% van de bestuurders verwacht tussen de 10% en 20% kosten te drukken en 18% denkt zelfs 20% of meer te bezuinigen. Dit denken de vermogensbeheerder primair te realiseren door meer activiteiten uit te besteden of gebruik te maken van 'shared services' op het gebied van IT, HR en operations.

Vermogensbeheerders moeten naast deze thema's compliance met betrekking tot regelgeving en transparantie hoog op de agenda zetten, vindt Van Adrichem. "Met overheden als aandeelhouders van banken en als gevolg op de financiële crisis is een wedloop in regelgeving niet uitgesloten. Nieuwe regelgeving zal direct en indirect van toepassing zijn op vermogensbeheerders. Een voorbeeld is de nieuwe regelgeving van de Europese Commissie voor managers van alternatieve investment funds. Daarnaast hebben overheden veel aandacht voor de zogeheten 'tax havens'. Dit zijn belangrijke zaken waar vermogensbeheerders rekening mee moeten houden om in de toekomst succesvol te zijn."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.pwc.com/extweb/pwcpublications.nsf/docid/42A96E5FB805804E852575470015