Ingezonden persbericht

Nederlandse man: "Vakantierit brengt gezin nader tot elkaar"

Files en zeurende kinderen echter grote ergernissen

Rotterdam, 9 juli 2009 - Nederlandse vakantiegangers stappen massaal in de auto tijdens de 'zwarte zaterdagen' die voor juli en augustus op de snelwegen voorspeld zijn. Zo wordt er 11 juli topdrukte verwacht op de Franse wegen. Hoewel de drukte op de weg het vakantieplezier schaadt (57%), vindt een op de drie een autovakantie toch leuker dan vliegen (31%). Want, zo zeggen vooral mannen (42%), de autorit "brengt het gezin nader tot elkaar." Dat blijkt uit onafhankelijk, representatief onderzoek onder 819 Nederlanders in opdracht van BP Nederland, uitgevoerd in het kader van BP's online reminder service www.tankaanjezelf.nl.

Zeurende kinderen
De vakantierit brengt niet alleen maar gezelligheid, want de files onderweg leiden tot irritaties (82%). Vooral de vrouwen voelen zich gespannen voor de autoreis (35%). Ruim een kwart ziet er flink tegenop (26%). Ook de voorbereidingen leveren ergernissen op. Naast 'dingen vergeten' (44%) vindt vier op de tien vakantiegangers het inpakken een gedoe. Daarnaast leiden zeurende kinderen op de achterbank (31%) en ruzie met de partner (24%) tot onvrede. Hoewel overvolle tankstations door veel Nederlanders niet als prettig worden ervaren (33%), heeft niet iedereen er een hekel aan. Voor ruim een op de vier vrouwen geeft een tankstation vol caravans en campers een "ultiem vakantiegevoel."

Voordat ze de grens overgaan, stoppen veel automobilisten nog even bij een Nederlands tankstation om de tank vol te gooien (31%). Het tankstation is ook een geliefde plek voor een vers kopje koffie (73%). 27% van de Nederlanders vindt de tankstations in Nederland schoner en beter dan die in het buitenland. Nederlanders blijken zuinig: 73% vindt het geen goed idee om onderweg versnaperingen te kopen.

Ergernissen tijdens de autovakantie:

* Files onderweg (82%)

* Lange reis (45%)

* Dingen vergeten (44%)

* Gedoe met inpakken (40%)

* Overvolle tankstations (33%)

* Zeurende kinderen (31%)

* Ruzie met partner (24%)

Over het onderzoek
BP heeft onderzoek laten uitvoeren om inzicht te krijgen in de manier waarop Nederlanders zich voorbereiden op de autorit naar hun vakantieadres. Het online onderzoek is in april uitgevoerd door Motivaction in het StemPunt.nu panel, onder 819 Nederlanders in de leeftijd 18-65 jaar, in het kader van de nieuwe online reminderservice www.tankaanjezelf.nl. Via deze website helpt BP mensen herinneren aan voor hen belangrijke data, zoals de dagen dat de auto naar de garage moet voor een onderhoudsbeurt. Ook kun je via de website diverse autotips ontvangen en kun je een berichtje krijgen wanneer er een weeralarm geldt. Ook als je dagen zoals verjaardagen, trouwdagen en vakanties niet wilt vergeten, biedt www.tankaanjezelf.nl uitkomst.

Het volledige onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is hier te downloaden.

Over BP
BP is het resultaat van een samengaan van het voormalige British Petroleum, Amoco, Atlantic Richfield Company (ARCO), Castrol en Aral. Het bedrijf bevindt zich in de top drie van de grootste, geïntegreerde energiebedrijven in de wereld, telt wereldwijd zo'n 96.000 medewerkers en is actief in meer dan 100 landen. BP heeft een vooraanstaande positie binnen belangrijke olie en gas producerende gebieden, retailmarkten, petrochemie en regio's van de wereld die sterk in ontwikkeling zijn.

In Nederland houden de 2.000 medewerkers van BP zich voornamelijk bezig met de raffinage en marketing van brandstoffen en smeermiddelen (downstream). De afnemers van het bedrijf in Nederland bevinden zich in vrijwel alle sectoren, waaronder de lucht- en scheepvaart, de landbouw en de grote industriële bedrijven. De automobilist in Nederland kan terecht bij zo'n 380 BP-tankstations, waarmee BP een van de grotere spelers op de Nederlandse brandstoffenmarkt is.



Ingezonden persbericht