Gemeente Utrecht


beantwoording van SV 2009, nr. 72 over Forum Waterwin.


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
72 Vragen van de heer P.H. van Corler
(ingekomen 8 juni 2009
en antwoorden door het college verzonden op 9 juli 2009)


Vrijdag 5 juni 2009 hebben ouders en kinderen bij forum Waterwin actie gevoerd om een zebrapad bij hun school te krijgen. Het verbaasd GroenLinks dat een dergelijke actie nodig is. De gemeenteraad heeft in oktober 2007 een initiatiefvoorstel van GroenLinks aangenomen waarin het beleid voor verkeersveiligheid rondom scholen wordt neergezet. De samenwerking tussen o.a. ouders en de gemeente staat hierbij centraal. Een relatief simpele ingreep zoals het aanbrengen van een zebrapad zou snel geregeld moeten worden.
De wijkraad Leidsche Rijn heeft op 17 november 2008 een advies uitgebracht over beveiligde oversteekplaatsen in de buurt van scholen . Op dit advies is nog geen antwoord gekomen. De ouders geven aan regelmatig contact te hebben gehad met de gemeente over een zebrapad, maar dit is nog steeds niet gerealiseerd. De voorgenomen herinrichting van het gebied en de 30km-zone rondom de school zouden de redenen zijn waarom dit nog niet is gebeurd.

Dit leidt bij GroenLinks tot de volgende vragen:

1. Waarom is er nog geen zebrapad aangelegd bij Forum Waterwin? Welke verkeerstechnische, financiële of andere belemmeringen zijn er?


Een zebrapad heeft als potentieel nadeel dat het een zekere mate van schijnveiligheid creëert. Enerzijds omdat niet alle bestuurders hun gedrag voldoende aanpassen, anderzijds omdat kinderen geneigd zijn juist minder oplettend te zijn bij een zebrapad, omdat zij in de veronderstelling zijn altijd voorrang te krijgen. Een andere overweging bij het treffen van maatregelen is dat de omgeving van Forum Waterwin is aangelegd volgens de principes van Duurzaam Veilig voor 30 km/u gebieden, dat de verblijfskwaliteit van gebied voorop stelt. Uitgangspunt is dat in een dergelijk gebied alle verkeersdeelnemers gelijkwaardig aan elkaar zijn; voorrangssituaties ontbreken. Een zebrapad zorgt voor een uitzondering op dit uitgangspunt, dat overal in Nederland wordt gehanteerd. GroenLinks heeft in haar initiatiefvoorstek uit 2007 het belang van Duurzaam Veilig (ook als potentiële financieringsbron) eveneens benadrukt.


Het College streeft naar een zo veilig mogelijke inrichting rondom scholen. Namens het college heeft wethouder de Bondt de situatie recent ter plekke bekeken. Het College onderschrijft dat de situatie bij Forum Waterwin voor verbetering vatbaar is, maar wil mogelijke oplossingen niet op voorhand beperken tot het aanleggen van een zebrapad. Op dit moment loopt er een pilot met oversteekplaatsen bij vijf andere scholen in Utrecht. Deze pilot loopt in de zomer af. Het College wil de evaluatie daarvan afwachten, voordat wij besluiten welke oversteekplaatsen bij scholen de beste oplossing vormen. Zo mogelijk voor aanvang van het nieuwe school jaar, maar in ieder geval begin september zal het College aangegeven welke maatregelen bij Forum Waterwin getroffen zullen worden. Wij zullen ook kijken naar een herschikking van de parkeercapaciteit rondom de scholen en het functioneren van de op 5 juni jl. reeds aangelegde oversteekvoorziening over de Musicallaan.

2. Als het aanleggen van een zebrapad volgens het college niet mogelijk is, gaat het college andere maatregelen nemen om de oversteek veiliger te maken?


zie antwoord 1

Bij scholen in een 30km-zone worden door de gemeente Utrecht geen zebrapaden aangelegd. Het argument hierbij is dat in een 30km-zone er vanuit gegaan wordt alle verkeersgebruikers gelijkwaardig zijn. Uit navraag bij het CROW blijkt dat er geen belemmeringen zijn om in een 30km-zone wel zebrapaden aan te leggen en het aan de gemeente zelf is daar voor te kiezen.


3. Deelt het college de mening van GroenLinks dat er in de praktijk in een 30km-zone geen sprake is van een gelijkwaardige positie in het verkeer tussen automobilisten en kinderen?


Ja, zie ook antwoord 1

4. Is het college bereid om het beleid ten aanzien van zebrapaden in 30km-zones, met name rondom scholen en andere plaatsen waar veel kinderen oversteken, te herzien en de aanleg van zebrapaden mogelijk te maken? Zo ja, wanneer kunnen de kinderen bij forum Waterwin en andere scholen in 30km-zones veiliger oversteken? Zo nee, welke andere maatregelen gaat het college nemen om de verkeersveiligheid rondom de scholen te verbeteren?


Voor de verkeersveiligheid rond scholen is en blijft de aanpak van het Utrechts Verkeersveiligheidslabel leidend. Zie ook antwoord 1

5. De ouders bij Forum Waterwin geven aan dat de gemeente geen zebrapad wil aanleggen vanwege een voorgenomen herinrichting. Deelt het college de mening van GroenLinks dat kinderen ook in een tijdelijke situatie veilig moeten kunnen oversteken?


Ja.

6. Wanneer kan het college de raad informeren over de stand van zaken rondom de voortgang van het initiatiefvoorstel "de zessprong" en het UVL-label?


Wij informeren de raad in het vierde kwartaal van 2009 over de stand van zaken.
---

http://www.wijkraadleidscherijn.nl/pagina/185/lang/3
Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek.


---- --