Trots op Nederland
Nieuws
09 jul 2009 | Cohen stelt verkeerde prioriteiten
Nadat een paar dagen geleden een inwoner van Amsterdam werd
doodgeslagen door een taxichauffeur beloofde burgemeester Cohen de
taxiwereld nu keihard aan te gaan pakken.
Verdonk: "Na de liberalisering van de taxiwetgeving onder PvdA
minister Tineke Netelenbos in 2000 kan vrijwel iedereen in Nederland
een taxi uitbaten. Maar sinds de komst van die vrije taximarkt gelden
er in de taxiwereld rond de Amsterdamse uitgaanspleinen steeds vaker
de wetten van de jungle. Veel taxi's zijn in handen van jonge
Marokkanen die hun klanten regelmatig onder druk zetten of bedreigen,
zeker als het gaat om toeristen. Korte ritten worden geweigerd of te
duur berekend."
Verdonk: "Ik heb alle superlatieven al weer gehoord. We gaan het
keihard aanpakken. Cohen roept alweer: -Je blijft met je poten van
onze toeristen af- . Hij vloekt er zelfs al bij. Het is verstandiger
om spierballentaal pas te gebruiken als je dit soort wantoestanden ook
echt gaat aanpakken. Als je van de daken schreeuwt dat je het helemaal
gehad hebt met die taxichauffeurs en er vervolgens machteloze
toezichthouders op af stuurt maak je jezelf bestuurlijk volkomen
belachelijk.
Zeker nu een flink deel van de huidige Amsterdamse taxibranche in
handen lijkt te zijn van mensen die de branche geen goed doen. Die
mannen zijn van stoer gebabbel zonder daadkracht volstrekt niet onder
de indruk."
Hoewel Rita Verdonk de Amsterdamse burgemeester niet verantwoordelijk
houdt voor de liberalisering van de taxiwereld, houdt zij hem wel
degelijk verantwoordelijk voor de openbare orde in de hoofdstad.
"Amsterdam moet eindelijk eens een realistisch beleid gaan voeren. De
echte problemen aanpakken en zich niet druk maken om onzinnige
regeltjes. De kroegbazen in Amsterdam worden door de gemeente wel
keihard aangepakt met doorgeschoten regelgeving, maar de verloedering
rond de taxibranche is door gebrek aan toezicht uit de hand gelopen.
Terrasuitbaters krijgen een bon als er iemand staande een biertje
drinkt of buiten de lijnen staat, maar de echte problemen worden niet
aangepakt. De gemeente Amsterdam leeft al veel te lang in een links
bureaucratisch droomwereldje, dat moet eindelijk eens ophouden!"
Verdonk wil de liberalisering van Netelenbos gedeeltelijk
terugdraaien. "Het afschaffen van de regelgeving rond het
vergunningenstelsel heeft hier niet geleid tot optimalisering van het
taxiverkeer of daling van de prijzen. Wel tot een dramatische
kwaliteitsvermindering en criminalisering van de taxibranche, met name
in de grote steden. Het wordt tijd om schoon schip te maken. Er moet
weer goed toezicht komen op het vergunningenstelsel, wellicht opnieuw
op gemeentelijk niveau. Taxichauffeurs moeten stevig worden opgeleid
en er mogen best eisen aan ze worden gesteld. Zoals een verklaring van
goed gedrag, gedegen kennis van de Nederlandse taal, kennis van de
werkomgeving en klantvriendelijkheid.
En alleen maar werken via taxicentrales zoals in New York, daar gaat
het ook goed."