Evaluatie rekenkamerfunctie
Voor de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater is vier jaar geleden
een overkoepelende stichting voor de ondersteuning van de drie
rekenkamer-commissies opgericht. Het stichtingsbestuur heeft de
afgelopen vier jaar geëvalueerd. De gemeenteraad heeft ingestemd met
continuering van de huidige werkwijze per 1 januari 2010 voor wederom
een periode van vier jaar.
Op uiterlijk 1 januari 2006 moest elke gemeenteraad over een
rekenkamer (functie) beschikken. Aan deze verplichting kon op diverse
manieren vorm worden gegeven. De gemeenten Lopik, Montfoort en
Oudewater hebben gekozen voor oprichting van een "Stichting
ondersteuning rekenkamerfuncties Lopik, Montfoort en Oudewater". Het
doel van deze stichting is het faciliteren van de samenwerkende
rekenkamerfuncties van de drie gemeenten. Het bestuur van de stichting
wordt gevormd door de plaatsvervangend raadsvoorzitters van de drie
gemeenten. Na oprichting van de stichting hebben de drie raden een
eigen rekenkamercommissie ingesteld op basis van een eigen
verordening. De drie rekenkamercommissies bestaan uit dezelfde drie
leden.
Het stichtingsbestuur heeft de afgelopen vier jaar geëvalueerd. Het
bestuur is erg tevreden over het aantal en de kwaliteit van de
uitgevoerde onderzoeken. Verder is het stichtingsbestuur uiterst
tevreden over de gang van zaken en de contacten met de
rekenkamercommissie. Het stichtingsbestuur vindt de constructie zoals
die vier jaar geleden is gekozen, helder en goed werkbaar. Gelet op de
wettelijke verplichting dat elke gemeenteraad moet beschikken over een
rekenkamer of rekenkamercommissie, vindt het stichtingsbestuur de
huidige constructie de beste oplossing.
De gemeenteraad heeft ingestemd met continuering van de huidige
werkwijze per 1 januari 2010 voor wederom een periode van vier jaar.
Hierbij is als voorwaarde gesteld dat de financiële invulling bij het
aangaan van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst aan de orde komt.
Gemeente Lopik