Gemeente Lopik

Evaluatie rekenkamerfunctie

Voor de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater is vier jaar geleden een overkoepelende stichting voor de ondersteuning van de drie rekenkamer-commissies opgericht. Het stichtingsbestuur heeft de afgelopen vier jaar geëvalueerd. De gemeenteraad heeft ingestemd met continuering van de huidige werkwijze per 1 januari 2010 voor wederom een periode van vier jaar.

Op uiterlijk 1 januari 2006 moest elke gemeenteraad over een rekenkamer (functie) beschikken. Aan deze verplichting kon op diverse manieren vorm worden gegeven. De gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater hebben gekozen voor oprichting van een "Stichting ondersteuning rekenkamerfuncties Lopik, Montfoort en Oudewater". Het doel van deze stichting is het faciliteren van de samenwerkende rekenkamerfuncties van de drie gemeenten. Het bestuur van de stichting wordt gevormd door de plaatsvervangend raadsvoorzitters van de drie gemeenten. Na oprichting van de stichting hebben de drie raden een eigen rekenkamercommissie ingesteld op basis van een eigen verordening. De drie rekenkamercommissies bestaan uit dezelfde drie leden.

Het stichtingsbestuur heeft de afgelopen vier jaar geëvalueerd. Het bestuur is erg tevreden over het aantal en de kwaliteit van de uitgevoerde onderzoeken. Verder is het stichtingsbestuur uiterst tevreden over de gang van zaken en de contacten met de rekenkamercommissie. Het stichtingsbestuur vindt de constructie zoals die vier jaar geleden is gekozen, helder en goed werkbaar. Gelet op de wettelijke verplichting dat elke gemeenteraad moet beschikken over een rekenkamer of rekenkamercommissie, vindt het stichtingsbestuur de huidige constructie de beste oplossing.

De gemeenteraad heeft ingestemd met continuering van de huidige werkwijze per 1 januari 2010 voor wederom een periode van vier jaar. Hierbij is als voorwaarde gesteld dat de financiële invulling bij het aangaan van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst aan de orde komt.