Gemeente Dongeradeel


Dongeradeel in gesprek met inwoners

Dongeradeel wil meer zicht op wat inwoners en instanties vinden van de gemeente en de gemeentelijke dienstverlening. De gemeente wil klantgericht werken en gemeentelijk beleid maken dat goed aansluit bij de wensen van de omgeving. Om de wensen goed in kaart te krijgen, gaat de gemeente via paneldiscussies in gesprek met inwoners en instanties.

Om een eerste beeld te krijgen heeft Dongeradeel in het najaar van 2008 meegedaan aan de benchmark waarstaatjegemeente.nl. In deze benchmark is gekeken naar feitelijke prestatiecijfers en oordelen van inwoners. Dongeradeel scoorde goed op onder andere de dienstverlening, de voorzieningen, de afvalinzameling en het onderhoud. Op een aantal onderdelen scoorde de gemeente iets lager dan andere vergelijkbare gemeenten. Zo willen inwoners in Dongeradeel graag meer betrokken worden bij de gemeentelijke plannen en willen ze meer informatie van de gemeente over de aanpak van bijvoorbeeld leefbaarheid en veiligheid.

Het college is blij met de uitkomsten van het onderzoek. "Het geeft ons inzicht in hoe wij presteren ten opzichte van andere gemeenten. Het is prettig om te zien dat veel onderdelen door onze inwoners goed worden gewaardeerd, maar het is ook belangrijk dat wij weten welke onderdelen onze inwoners graag anders zouden zien. Vooral deze onderdelen willen wij de komende periode verbeteren. Om te achterhalen hoe wij dit als gemeente het beste kunnen doen, gaan wij in gesprek met inwoners en instanties uit Dongeradeel", aldus burgemeester Waanders.

In september organiseert de gemeente vier bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten wordt met inwoners en instanties nader ingegaan op de resultaten van het onderzoek, de verwachtingen die men heeft van de gemeente en hoe men bepaalde dingen graag zou willen. De uitkomsten van deze avonden worden anoniem behandeld en gebruikt voor het verbeterplan.