Ingezonden persbericht


BMR goes Life
Werkgevers bundelen krachten om Brusselse metropool in Europese top te brengen

De werkgeversorganisaties BECI, VOKA, UWE en VBO hebben samen een VZW opgericht die een strategisch actieplan zal uitvoeren om de Brusselse metropool op tien jaar sociaaleconomisch aan de top van Europa te brengen. De organisaties lanceerden hun strategisch actieplan " Business Route 2018 for Metropolitan Brussels" eind vorig jaar. De betrokken zone omvat het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, het arrondissement Halle-Vilvoorde en de provincie Waals-Brabant. De per 1 juli opgerichte VZW zal de voorgestelde acties concretiseren en uitvoeren. Ze wordt mee voorgezeten door Emmanuel Van Innis (voorzitter BECI), Karel Lowette (voorzitter Voka-Comité Brussel), Rudi Thomaes (gedelegeerd bestuurder VBO) en Vincent Reuter (gedelegeerd bestuurder UWE).

VZW wordt motor van het strategisch actieplan

De uitvoering van de diverse projecten uit het actieplan "Business Route 2018 for Metropolitan Brussels" zal binnen de VZW gecoördineerd worden door Ian Morsomme, die werd aangetrokken als projectmanager van de organisatie. Voor de uitvoering van concrete projecten zal hij kunnen rekenen op de expertise van de partners-werkgeversorganisaties evenals de vele geïnteresseerde bedrijven. Voor bepaalde projecten zullen publiek-private partnerships worden aangegaan.

De vier werkgeversorganisaties hopen naast hun eigen inbreng in de VZW ook de steun en medewerking te krijgen van de diverse betrokken overheden in dit land bij de verdere uitrol van het actieprogramma.

Brussels metropool verliest terrein

Brussel en zijn economisch hinterland vormen een economische metropool die steeds hechter wordt. Vergelijkend cijfermateriaal geeft aan dat deze metropool één van de meest productieve in Europa is, maar ook dat deze zone terrein verliest ten opzichte van andere Europese stadsregio's. Inzonderheid de creatie van jobs valt pover uit, voornamelijk dan de creatie van laaggeschoolde jobs.

De economische groei van de Brusselse metropool werd vooral aangedreven door de aanwezigheid van Europese en internationale instellingen. De huidige rijkdom in de zone is in belangrijke mate aan deze positie te danken. Deze toestand is echter niet verworven. Integendeel, met de verruiming van de EU krijgt de Brusselse metropool af te rekenen met toenemende concurrentie van andere grootstedelijke regio's in Europa.

Voor de werkgeversorganisaties is het van cruciaal belang dat de troeven en het enorme potentieel van de Brusselse metropoolzone maximaal worden gevaloriseerd. Met dit actieprogramma nemen de werkgevers het initiatief in handen om terrein terug te winnen en de Brusselse metropool op een duurzame wijze te positioneren aan de top van Europa.

Eén visie, drie speerpunten, binnen een duurzaam kader

Het actieprogramma van het project "Business Route 2018 for Metropolitan Brussels" is opgebouwd rond drie speerpunten:


1. De rol van Brussel als EU-hoofdstad beter valoriseren, ten bate van de hele metropool (European Gateway)

In dit speerpunt wordt gewerkt aan onder meer de ontwikkeling van een expertisecentrum voor EU- en NAVO-aangelegenheden, de oprichting van een PPS om investeerders aan te trekken uit de BRIC-landen en andere groeilanden, of de ontwikkeling van een nieuwe Europese landmark.


2. De ontwikkeling van niches in wereldwijde groeimarkten: ICT, life sciences, financiële diensten, logistiek

In dit speerpunten zal de VZW onder meer volgende projecten op de agenda zetten: een samenwerkingsplatform voor life sciences, de ontwikkeling van ICT-toepassingen in de gezondheidszorgen, een promotiecampagne naar buitenlandse patiënten, een expertise- en vormingscentrum voor financiële diensten, de ontwikkeling van een centrum voor luchthavengebonden logistiek rond Brussels Airport en een stedelijk logistiek platform rond de Haven van Brussel.


3. De metropool attractiever maken (from boring to daring)

Met het oog hierop wordt bijvoorbeeld gedacht aan een Europees cultureel centrum met een architecturale uitstraling, organisatie van internationale evenementen, de ontwikkeling van vernieuwende commerciële centra en vrijetijdsmogelijkheden, of de creatie van een PPS voor citymarketing.