Gemeente Den Haag

|Datum | |

|                                           |13 juli 2009                 |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
Helihaven Den Haag zorgt voor bereikbaarheid die past bij een internationale stad Onderzoek naar tijdelijke helikopterhaven in Den Haag

Het college heeft vandaag besloten te onderzoeken of een tijdelijke helihaven bij het Prins Clausplein mogelijk is. Deze moet dienen als de Haagse stop in een lijndienst Amsterdam - Rotterdam - Brussel. De helihaven kan ook gebruikt worden als landingsplaats voor particuliere helikopters. Twee helikopterbedrijven, Heliplan en Helinet, hebben hiertoe het initiatief genomen.

Heliplan en Helinet hebben bij het college een verzoek ingediend om in Ypenburg aan de oostzijde van het Prins Clausplein tijdelijk een helihaven te mogen vestigen. Het gaat om de zogeheten 'GAVI-kavel', die na 2015 ontwikkeld gaat worden als hoogwaardige locatie voor bedrijven. Onderzocht gaat worden of een tijdelijke helihaven daar mogelijk is voor maximaal vijf jaar. Wethouder Kool (Economie) vindt een helihaven goed passen bij Den Haag. ,,Een helikopterhaven versterkt het internationale profiel van de stad. Daarom start er ook een zoektocht naar een mogelijke definitieve locatie in de regio. Ik ben bereid de initiatiefnemers daarbij te helpen."

De helikopterbedrijven willen tot die tijd de plek als landingsplaats gebruiken voor incidentele vluchten én als haven voor een lijndienst waarin Den Haag een aantal keren per dag wordt verbonden met Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. De bedrijven realiseren dit netwerk samen met Connexion NV.

De route van de beoogde lijndienst loopt langs de snelweg A4 langs Den Haag. De helikopters die worden gebruikt maken veel minder lawaai dan de huidige politie- of traumahelikopters. Dit komt doordat ze maar één in plaats van twee motoren hebben. Het geluidsniveau is daarmee beperkt. Tevens is het verboden over woonbebouwing te vliegen. Op dit moment wordt door aanbieders van helikoptervluchten van en naar Den Haag gebruik gemaakt van incidentele vergunningen voor incidentele vluchten.



Gemeente Den Haag