Gemeente Lansingerland

Tegenslag Rioolgemaal Huijgensplantsoen
gemaal huijgensplantsoen

Omwonenden en passanten van het Huijgensplansoen zullen zich wellicht afvragen: â Zijn ze nu weer bezig aan het gemaal en hoe lang gaat dat nog duren?â

De gemeente is niet bezig aan het rioolgemaal maar aan het verbindingsriool naar het gemaal.Na de bouw van het nieuwe rioolgemaal in het najaar van 2007 heeft het aannemingsbedrijf MJ Oomen in februari en maart 2008 het riool door middel van en aansluitput aangesloten op het nieuwe gemaal. De aansluiting van de nieuwe aansluitput, een zgn. hondenhokput die over het bestaande riool is geplaatst, is uitgevoerd met een zgn. GVK-buis (glasvezelversterkte kunststofbuis).

Â

Tijdens het realiseren van deze aansluiting heeft de aannemer veel last gehad van zgn. wellen. Een wel is een (natuurlijke of per ongeluk ontstane) opening in een waterdichte laag in de diepere ondergrond waardoor (zouter) grondwater van grotere diepte naar boven gebracht wordt naar de oppervlakte. De wellen zijn vorig jaar met veel moeite gedicht. Het dichten van wellen gebeurt door middel van het injecteren van gel (zgn. waterglas). Het daarin gespecialiseerde bedrijf moest enkele malen terug komen en daarna is met het nodige kunst- en vliegwerk het verbindingsriool aangebracht.

Â

In april dit jaar is er een gat in het fietspad ontstaan. Uit nader onderzoek bleek dat de vorig jaar geplaatste put en het tussen put en gemaal aangebrachte GVK verbindingsriool na aanleg ca. 20 cm zijn verzakt waardoor een verbindingsmof open is gaan staan en er zand meegespoeld is. Ook het riool tussen het nieuwe gemaal en het Huijgensplansoen en het nieuwe gemaal en het bruggetje is tussen februari 2008 en april 2009 gezakt. De oorzaak zit toch in de aanwezigheid van de wellen waardoor de ondergrond over een groter oppervlak geroerd is.

Om nu te voorkomen dat er voor het gemaal blijvend water in het riool blijft staan waardoor er bezinking ontstaat van slib is besloten de aansluitput te onderheien en in het riool tussen de nieuwe aansluitput en de oude aansluitput aan de Huijgensplansoenzijde een GVK buis aan te brengen op het goede niveau.

Â

Om zakkingen in de toekomst te voorkomen wordt het betonriool tussen de nieuwe aansluitput en het bruggetje vervangen door een GVK riool. Dit soort riolering weegt veel minder dan het betonriool, daarnaast wordt hieronder als fundatie een EPS (piepschuim) plaat aangebracht. Ook wordt de sleuf daarna aangevuld met een licht ophoogmateriaal (Flugsand), waar een gewichtvermindering mee wordt gerealiseerd. Uiteindelijk wordt het geheel afgedekt met een tijdelijke bestrating, zodat we eventuele kleine zetting toch nog kunnen bewaken. We streven er naar dit karwei binnen 2 weken gerealiseerd te hebben. Als laatste zal volgend jaar voorjaar de definitieve asfaltlaag weer worden hersteld.

Â

Indien u nog vragen heeft over de uitvoering, kunt u contact opnemen met de heer De Nijs die voor de gemeente het toezicht op dit werk houdt. Hij is bereikbaar via 06-51544601 of stan.denijs@tauw.nl.