Ministerie van Economische Zaken

14-07-2009

Kabinet: meer samenwerking tussen Mainport Rotterdam en andere havens

Ministeries van EZ, VROM en VenW

Persbericht

14 juli 2009

Kabinet: meer samenwerking tussen Mainport Rotterdam en andere havens

Om de internationale concurrentiepositie in de toekomst veilig te stellen en de milieudruk te verminderen moeten Mainport Rotterdam en de andere Nederlandse zeehavens en logistieke knooppunten meer met elkaar gaan samenwerken. Deze havens en knooppunten zullen elkaar door specialisatie meer en beter kunnen aanvullen. Samen met een efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte en het wegen, spoor- en vaarwegennetwerk kan toekomstige groei worden opgevangen. Daardoor kan Nederland zijn distributiefunctie behouden en versterken. Mainport Rotterdam kan op deze manier zijn nummer 1 positie in Europa handhaven en duurzaam bijdragen aan het versterken van de logistieke slagkracht van het in Nederland gevestigde bedrijfsleven. Dit is des te meer van belang omdat tot 2040 een forse toename van de wereldhandelsstromen wordt voorzien, de concurrentie tussen zeehavens in Europa sterk toeneemt en klanten steeds hogere logistieke eisen stellen aan zeehavens.

Dit schrijven de ministers Van der Hoeven (EZ), Eurlings (VenW) en Cramer (VROM) in de 'Economische visie op de lange termijn ontwikkeling van Mainport Rotterdam: op weg naar een Mainport Netwerk Nederland' die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het rapport is tot stand gekomen met medewerking van het Havenbedrijf Rotterdam.

Het kabinet wil de positie van Mainport Rotterdam versterken door in te zetten op samenwerking met andere zeehavens (Amsterdam, Zeeland, Moerdijk en Groningen) en ook met binnenhavens, logistieke knooppunten en industriecentra op en langs achterlandverbindingen. Met de samenwerking moet een 'Mainport Netwerk Nederland' ontstaan. Daardoor kan Nederland in de toekomst verzekerd zijn van een groot aantal internationale verbindingen van topkwaliteit. Dat draagt bij aan de internationale concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en het vestigingsklimaat in Nederland. Het gaat erom alle sterktes van deelnemers aan het netwerk te benutten en specialisatie uit te lokken. Kruisbestuiving tussen havens en knooppunten en een gezamenlijke logistieke slagkracht in mondiale ketens zijn onmisbaar. Dat geldt ook voor het beter benutten van de bestaande infrastructuur en het verminderen van de milieudruk. Een meer klimaatneutrale groei moet worden bereikt door logistieke innovatie, afvang en opslag van C02 en het verhogen van de efficiency door volledig gebruik van alle industriële (rest)warmte, koude en afvalstoffen. Ook wil het kabinet werk maken van de transitie in de chemie- en energiesector naar het gebruik van meer duurzame energiebronnen. Het toekomstige Mainport Netwerk Nederland moet in 2040 het grootste 'biobased' energie- en chemiecluster van Europa herbergen. Dat betekent meer toegevoegde waarde, minder uitstoot van C02 en meer voorzieningszekerheid van energie in Nederland.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Noot voor de redactie,