Consument kritisch over compensatie woekerpolis


UTRECHT, 20090714 -- De reactie van consumenten op de aangekondigde compensatieregelingen voor hun woekerpolissen is kritisch. De kritiek richt zich hierbij vooral op de gebrekkige communicatie en in mindere mate op de inhoud van regelingen. Dit blijkt uit verkennend onderzoek van Annalise Market Intelligence op basis van online monitoring.

Op de diverse internet forums krijgen vooral Delta Lloyd, Nationale Nederlanden, Zwitserleven en Achmea kritiek op de getroffen compensatieregelingen. De meeste reacties hebben betrekking op de communicatie rond de regelingen. Consumenten ontvangen soms helemaal geen informatie of erg laat. Sommigen snappen de ontvangen brief niet of worden aan de telefoon naar hun idee onvoldoende adequaat geholpen.

Ook is er inhoudelijke kritiek op de getroffen regelingen. Er wordt gesproken van een "fopspeen" of een "sigaar uit eigen doos". Deze reacties zijn echter beperkt. Over het algemeen lijken consumenten inhoudelijk in te stemmen met de getroffen regelingen.

Opvallend veel kritiek is er voor de Rabobank. Deze bank stuurde onlangs een brief aan haar klanten met een Op Maat Hypotheek, die is gebaseerd op een beleggingsverzekering van Interpolis. In de brief wordt melding gemaakt van de compensatieregeling van Interpolis, maar tegelijk wordt gemeld dat de Op Maat-klant zeer waarschijnlijk niet voor compensatie in aanmerking komt.

Discussies op internet worden steeds belangrijker voor het `managen' van imago en het voorkomen van reputatieschade. Mede door aandacht in de media, hebben internetdiscussies potentieel meer impact.

Annalise Market Intellingence





Ingezonden persbericht