Minister Verburg steekt bijna vier miljoen euro in uitwisseling van kennis

Kennisuitwisseling tussen onderwijs en samenleving is van groot belang om het onderwijssysteem te vernieuwen en om een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Daarom stelt minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) bijna vier miljoen euro beschikbaar voor zogeheten lectoraten aan agrarisch hogescholen.

Een lectoraat is vergelijkbaar met een universitaire leerstoel, maar dan op een hogeschool. Een lector is een wetenschapper die vernieuwingen binnen een hogeschool stimuleert.

Minister Verburg hecht veel waarde aan hoogwaardige kennis voor de agrofoodsector en de groene ruimte en wil deze kennis optimaal benutten en verspreiden. Daarbij vindt zij de beschikbaarheid van voldoende en goed toegerust personeel in het groen hoger onderwijs van cruciaal belang. Daarom wil de minister de invloed van lectoraten op het gebied van landbouw en natuurlijke omgeving bij agrarische hogescholen vergroten.

De regeling Groene-plus lectoraten wordt van 15 juli tot 15 september opengesteld. Minister Verburg wil met de subsidieregeling acht extra lectoren aanstellen bij de vijf agrarische hogescholen in Nederland. De scholen kunnen 80% van de kosten van een lectoraat vergoed krijgen. Het maximum is 120.000 euro per jaar, voor een periode van vier jaar.

Groene-plus lectoraten voeren praktijkgericht onderzoek uit, ontwikkelen nieuwe kennis op het gebied van landbouw en natuurlijke omgeving en delen deze kennis met bedrijven en maatschappelijke organisaties. Docenten en studenten van de instelling worden optimaal betrokken bij het lectoraat.

Het lectoraat gebruikt een groot deel van het geld voor het verhogen van het kennisniveau van docenten en deelname van studenten en docenten aan onderzoek en kenniskringen. De Groene-plus lectoraten laten niet alleen kennis circuleren in netwerken van professionals, maar ook binnen de opleidingen van de instelling. Op deze manier maken ze een verbinding tussen onderzoek en onderwijs en komt vernieuwing tot stand.

Een voorbeeld van een bestaand lectoraat is het lectoraat Welzijn van Dieren bij Hogeschool Van Hall Larenstein. Het lectoraat fungeert daar als scharnierpunt tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven, onderwijs en maatschappij bij de (verdere) ontwikkeling en (betere) ontsluiting van kennis over dierenwelzijn. Het lectoraat doet dat bijvoorbeeld door het opzetten van gezamenlijke onderwijs-, onderzoeks-, beleids-, en communicatieprojecten. Hiermee levert het lectoraat een bijdrage aan de verbetering van de kwaliteit van dierenwelzijnsonderwijs en daarmee het welzijn van dieren.

De vijf agrarische hogescholen zijn Hogeschool Van Hall Larenstein, Christelijke Agrarische Hogeschool Dronten, HAS Den Bosch, STOAS lerarenopleiding en INHOLLAND Delft.

Noot voor redacties (