ProRail
Persbericht
13-07-2009
Informatieavonden spooruitbreiding Flevolijn
ProRail houdt dit najaar drie informatieavonden in Almere. Omwonenden
en belangstellenden krijgen tijdens deze avonden inzicht in de plannen
rond de spooruitbreiding in Almere. Een aantal maanden later, rond de
jaarwisseling, is er gelegenheid tot inspreken. Start van deze
zesweekse inspraakperiode is de publicatie van het
Ontwerp-Tracébesluit. Ook in deze periode organiseert ProRail weer
een reeks informatieavonden, waarop dit keer het Ontwerp-Tracébesluit
centraal zal staan.
Waarom spooruitbreidingen?
Met de spooruitbreidingen draagt ProRail bij aan een goede
bereikbaarheid van de regio. Dat is nodig omdat het steeds drukker
wordt op het spoor. Eind 2012 gaan de treinen rijden over de
Hanzelijn, het nieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle. Hierdoor neemt
het aantal treinreizigers in het gebied
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors toe. Bovendien groeit Almere.
En flink ook. Tussen 2010 en 2030 komen er 60.000 woningen bij. Ook de
ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol en Lelystad
zorgen voor groei. Daarom moeten tussen Flevoland en Amsterdam meer
treinen gaan rijden. Vanaf 2012 zal het aantal treinen toenemen van
acht naar twaalf per uur in elke richting en gaan er op de Flevolijn
goederentreinen rijden. Dat kan alleen als het spoor wordt uitgebreid
en aangepast.
Spooruitbreidingen Almere
Om de toename van het aantal treinen op de Flevolijn te kunnen
opvangen, zal als eerste stap het spoor tussen Almere Muziekwijk en
Almere Centrum en tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders worden
verdubbeld van twee naar vier sporen. Of er op andere plaatsen in
Almere binnenkort een verdubbeling van het spoor nodig is, is op dit
moment nog in onderzoek. Dat gold al voor het gedeelte Almere
Centrum-Almere Buiten. ProRail heeft onlangs ook opdracht gekregen om
spoorverdubbeling voor het traject Almere Poort-Almere Muziekwijk te
onderzoeken. Of deze extra spooruitbreidingen er komen wordt dit
najaar besloten.
Naast de spoorverdubbeling zal er de komende jaren gewerkt worden aan
de aanleg van keersporen zowel aan de oostzijde van Almere Centrum als
van station Almere Oostvaarders. De intercityâs die tot Almere Centrum
en Almere Oostvaarders rijden, kunnen hierdoor keren. Om langere
treinen in te kunnen zetten zal ProRail de perrons op station Almere
Centrum verlengen. Bij de toekomstige halte Almere Poort, die de
komende jaren zal verrijzen, komen inhaalsporen. Hier kan de intercity
straks de stoptrein inhalen en kunnen reistijden worden verkort.
Planning
De aanleg van de nieuwe sporen start in 2011. Vanaf 2013 gaan er al
extra treinen rijden, om in de groeiende behoefte te voorzien. De
uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad is
naar verwachting in 2016 afgerond.