ProRail

Persbericht

13-07-2009

Informatieavonden spooruitbreiding Flevolijn

ProRail houdt dit najaar drie informatieavonden in Almere. Omwonenden en belangstellenden krijgen tijdens deze avonden inzicht in de plannen rond de spooruitbreiding in Almere. Een aantal maanden later, rond de jaarwisseling, is er gelegenheid tot inspreken. Start van deze zesweekse inspraakperiode is de publicatie van het Ontwerp-Tracébesluit. Ook in deze periode organiseert ProRail weer een reeks informatieavonden, waarop dit keer het Ontwerp-Tracébesluit centraal zal staan.

Waarom spooruitbreidingen?

Met de spooruitbreidingen draagt ProRail bij aan een goede bereikbaarheid van de regio. Dat is nodig omdat het steeds drukker wordt op het spoor. Eind 2012 gaan de treinen rijden over de Hanzelijn, het nieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle. Hierdoor neemt het aantal treinreizigers in het gebied
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors toe. Bovendien groeit Almere. En flink ook. Tussen 2010 en 2030 komen er 60.000 woningen bij. Ook de ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol en Lelystad zorgen voor groei. Daarom moeten tussen Flevoland en Amsterdam meer treinen gaan rijden. Vanaf 2012 zal het aantal treinen toenemen van acht naar twaalf per uur in elke richting en gaan er op de Flevolijn goederentreinen rijden. Dat kan alleen als het spoor wordt uitgebreid en aangepast.

Spooruitbreidingen Almere

Om de toename van het aantal treinen op de Flevolijn te kunnen opvangen, zal als eerste stap het spoor tussen Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders worden verdubbeld van twee naar vier sporen. Of er op andere plaatsen in Almere binnenkort een verdubbeling van het spoor nodig is, is op dit moment nog in onderzoek. Dat gold al voor het gedeelte Almere Centrum-Almere Buiten. ProRail heeft onlangs ook opdracht gekregen om spoorverdubbeling voor het traject Almere Poort-Almere Muziekwijk te onderzoeken. Of deze extra spooruitbreidingen er komen wordt dit najaar besloten.

Naast de spoorverdubbeling zal er de komende jaren gewerkt worden aan de aanleg van keersporen zowel aan de oostzijde van Almere Centrum als van station Almere Oostvaarders. De intercityâs die tot Almere Centrum en Almere Oostvaarders rijden, kunnen hierdoor keren. Om langere treinen in te kunnen zetten zal ProRail de perrons op station Almere Centrum verlengen. Bij de toekomstige halte Almere Poort, die de komende jaren zal verrijzen, komen inhaalsporen. Hier kan de intercity straks de stoptrein inhalen en kunnen reistijden worden verkort.

Planning

De aanleg van de nieuwe sporen start in 2011. Vanaf 2013 gaan er al extra treinen rijden, om in de groeiende behoefte te voorzien. De uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad is naar verwachting in 2016 afgerond.