Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1 College en wijkraden gaan meer investeren in dialoog Burgemeester en wethouders gaan samen met de wijkraden werken aan een betere onderlinge adviesrelatie. Ook gaat het college de rol van de wijkwethouders beter definiëren. Hiermee worden de aanbevelingen opgevolgd van de B&A groep, die de effectiviteit van de wijkraden en de adviesrelatie tussen wijkraden en college evalueerde. Uit het onderzoek blijkt dat de wijkraden een krachtig participatieinstrument zijn, maar dat de dialoog tussen wijkraden en college en de kwaliteit van de reacties van het college beter kan. Na de zomer volgen gesprekken tussen de verschillende wijkraden, wijkwethouders en wijkbureaus om te praten over de wederzijdse verwachtingen en de manier van samenwerken in de wijk. Daarnaast gaat het college vaker de dialoog zoeken bij adviezen van wijkraden.

Burgemeester en wethouders vinden de wijkraden zeer waardevol, omdat betrokken bewoners zich hierin vrijwillig inzetten voor hun wijk. Zij onderscheiden zich van andere bewonersgroepen doordat zij adviseren op basis van wijkraadplegingen en breder kijken dan het individuele belang. Een representatieve samenstelling van de wijkraden is belangrijk, maar het stadsbestuur hecht vooral belang aan de inhoudelijke representativiteit van hun adviezen.

Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 111 32


2 Verbetering aanbod opvoedingsondersteuning
De laatste jaren is er in Utrecht een groot en divers aanbod aan opvoedingsondersteuning ontstaan. Het college komt in de nota 'Opvoeden en opgroeien in Utrecht' met maatregelen om dit aanbod te verbeteren. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of er dubbelingen gehaald kunnen worden uit het aanbod van oudercursussen en voorlichtingsprogramma's voor kinderen en jongeren. Ook worden signalen onderzocht over wat er ontbreekt in het aanbod, bijvoorbeeld hulp specifiek voor 0-14 jarigen en aanbod voor jongeren van 18 jaar en ouder. Verder kijkt de gemeente hoe de kwaliteit van de opvoedhulp kan worden verbeterd. Dit gaat onder meer gebeuren door het uitwisselen van 'best practices' tussen professionals en het starten van intervisietrajecten.

Een vernieuwend project op het gebied van opvoedingsondersteuning is de pilot Wrap around Care. De pilot is gericht op één plan en één aanpak voor gezinnen met meerdere problemen. Naast de gemeente doen wijkwelzijnsorganisaties, provincie en jeugdhulpverlening mee. Duidelijk moet worden wat er nodig is om tot snellere en betere hulpverlening voor deze gezinnen te komen.

De nota wordt in juli aan de raadscommissie aangeboden. De uitvoering van de nota begint dit najaar. Partners op het gebied van jeugd en zorg worden actief betrokken bij de uitwerking en uitvoering van de nota.

Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32


3 Camera's in binnenstad voldoen
Het college van burgemeester en wethouders wil het cameratoezicht in het binnenstadsgebied voortzetten. Het college heeft besloten het aantal openbare orde-toezichtscamera's in de gemeente Utrecht vooralsnog te bevriezen op het huidige aantal van 87. De gemeente Utrecht heeft vorig jaar een evaluatieonderzoek laten doen naar het functioneren van het cameratoezicht in de binnenstad van Utrecht. Uit de evaluatie blijkt dat de werking van het cameratoezicht niet goed in exacte cijfers is te meten. Het is moeilijk om te meten welke incidenten zijn voorkomen door de aanwezigheid van camera's. Het college vindt dat uit de effecten die wel gemeten worden, tezamen met de ervaringen van politiemensen, bewoners, bezoekers, ondernemers en professioneel betrokkenen, blijkt dat cameratoezicht in het binnenstadsgebied nuttig is. Het cameratoezicht biedt ondersteuning in de Noordelijke binnenstad aan de politie bij het handhaven van de openbare orde, het opsporen van stafbare feiten. De de-escalerende werking bij geweldsmisdrijven is belangrijk.

Met de laatste uitbreidingen aan het Zandpad en in Zuilen is het bestaande camerasysteem in alle opzichten definitief vol. De opslagcapaciteit, uitkijktafels, uitkijkpersoneel en huisvesting van de uitkijkcentrale zijn optimaal benut. Zonder grote investeringen is uitbreiding niet meer mogelijk. Het Collegeprogramma en de Voorjaarsnota geven richting aan de verbetering van het cameratoezicht. Die moet worden gezocht in effectiever benutten en in uitbreiden van de uitkijktijd en niet in het toevoegen van meer locaties. Als er nieuwe locaties komen voor camera's, worden die verplaatst vanuit bestaande gebieden.

Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32


4 Minplein en Poolsterhof verbeterd met leefbaarheidsbudget Het Minplein in Abstede krijgt meer groen en meer ruimte voor voetgangers. Daarnaast wordt in Sterrenwijk het plein bij de Poolsterhof aangepast. Er komt een muur met een hek dat 's nachts afgesloten kan worden. Overdag is het plein voor iedereen toegankelijk. Ook hier komt meer groen en nieuwe speeltoestellen. De twee projecten zijn op initiatief van actieve wijkbewoners ingediend voor een bijdrage uit het leefbaarheidsbudget en hebben een groot draagvlak in de buurt. Het college van b en w heeft besloten deze bewonersinitiatieven te ondersteunen en voor het Minplein bijna ¤ 72.000,- en voor de Poolsterhof ¤ 115..000,- beschikbaar te stellen uit het leefbaarheidsbudget.

Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32


5 Investeren in Utrechtse ouderen belangrijk
Kennis en ervaring van ouderen in de stad benutten voor hun eigen deelname aan de maatschappij, maar ook om deze te delen met andere groepen. Voorkomen en bestrijden van sociaal isolement. Verhogen van de kwaliteit van dienstverlening aan ouderen en het aanbieden van goede en toegankelijke huisvesting voor ouderen. Deze vier accenten legt de gemeente Utrecht de komende jaren in het ouderenbeleid. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders vandaag besloten. Daarnaast blijft het belangrijk dat aandacht voor ouderen altijd als integraal onderdeel van elk gemeentelijk beleid wordt meegenomen.

Ouderen zijn niet alleen kwetsbaar of hulpbehoevend. Ze zijn vaak nog actief op de arbeidsmarkt of actief als vrijwilliger. Het actieplan ouderen gaat daarom mede uit van de kracht van ouderen. Dat past ook binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), die het mogelijk moet maken da mensen zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven meedoen aan de maatschappij. Allochtone ouderen zijn vaak minder goed van gemeentelijke regelingen op de hoogte. Daarom zal de gemeente extra investeren in het bereiken van deze doelgroep.

Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32


6 Bevoorradingsprofiel Binnenstad: Naar optimalisatie bevoorrading winkels Binnenstad De bevoorrading van de binnenstad van Utrecht is de laatste jaren flink verbeterd, maar kan nog verder geoptimaliseerd worden. Daarom heeft het college ingestemd met een vijftal projecten om de bevoorrading verder te verbeteren.

Ingegeven door de opgave om de bereikbaarheid van de binnenstad tijdens grootschalige bouwprojecten en wegwerkzaamheden op peil te houden en de luchtkwaliteit te verbeteren, is samen met het bedrijfsleven onderzocht op welke punten verbetering van de bevoorrading mogelijk is. Daarvoor is een bevoorradingsprofiel opgesteld, dat een beeld schetst van de huidige bevoorradingssituatie en van de waardering van de in de afgelopen jaren uitgevoerde maatregelen. Daaruit blijkt dat vrachtwagen- en bestelautochauffeurs de bereikbaarheidssituatie duidelijk hoger waarderen dan in 2003, een teken dat eerder uitgevoerde verbeteringsmaatregelen positief hebben uitgewerkt.

Uit het bevoorradingsprofiel blijkt ook dat verbetering wel degelijk mogelijk is. Daarvoor zijn vijf vervolgprojecten aanbevolen:
- verkennen van de haalbaarheid van een Binnenstadservice -zoals in Nijmegen, waar sprake is van logistieke samenwerking tussen binnenstadondernemers bij de bevoorrading-.
- meer gebruik van de Bierboten (nieuwe markten aanboren; bevoorrading nieuw Hoog Catharijne);
- optimalisatie van de afvalinzameling;

- verkennen van de mogelijkheden voor het verleggen van bevoorradingsmomenten zodat het vrachtverkeer gelegenheid heeft spitsuren te mijden;
- stimuleren van vervoer met schone voertuigen.

Het college neemt de aanbevelingen over en gaat de vijf vervolgprojecten verder uitwerken. De projecten gaan deel uit maken van een actieplan goederenvervoer, dat behalve aan de binnenstad ook aandacht schenkt aan het goederenvervoer naar andere winkelgebieden en van en naar bedrijventerreinen.

Sinds 2003 heeft Utrecht verschillende maatregelen genomen om de bevoorrading van de Utrechtse binnenstad te verbeteren, met name via het Bevoorradingsplan Binnenstad Utrecht. Dit is gebeurd in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. Tot de maatregelen behoren onder meer: de aanleg van extra laad- en losplekken, de realisatie van speciale op bevoorrading gerichte bewegwijzering, extra aanleg plaatsen voor de bierboot en een campagne gericht op winkeliers en vervoerders om slimmer om te gaan met de bevoorrading. Later is de Utrechtse aanpak ook verbreed tot een regionale samenwerking. Daarmee is Utrecht een voorbeeld geworden voor andere steden in Nederland en zelfs in Europa. Daarnaast biedt Utrecht alle ruimte aan innovatieve, schone bevoorradingsvormen als de Cargohopper en geeft het met de aanschaf van een elektrische Bierboot - begin 2010 in de vaart - ook zelf het goede voorbeeld.

Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68