Regen verslaat alle dragracers in Drachten

Drachten, 13 juli 2009 - De Drachten Internationals, het grootste dragrace-spektakel van Nederland, kende helaas op zondag een niet te kloppen tegenstander. Na een prachtige, snelle en spectaculair verlopen kwalificatie op zaterdag gooide regen roet in het eten waardoor de eliminaties van zondag moesten worden afgelast. De Drachten Internationals van 2009 leverden daarmee geen winnaars op. Reikhalzend wordt dan ook al uitgekeken naar de Goodridge Dutch Finals die van 21 tot en met 23 augustus in Drachten op het programma staan. In alle klassen zijn de puntenverschillen zo klein dat er tijdens deze laatste wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap tussen de vele titelkandidaten een ongemeen felle strijd zal ontbranden.

Uit heel Europa waren de dragracers naar Drachten gekomen voor het traditioneel grootste Nederlandse dragrace-evenement van het jaar, de Drachten Internationals. Helaas liet de Nederlandse zomer zich uitgerekend dit weekend niet van zijn beste kant zien. Gelukkig scheen op zaterdag wel de zon zodat de bijna 200 deelnemers hun kwalificatieruns onder prachtige condities konden afwerken. Dat leverde een fraai en spectaculair schouwspel op waarbij uiterst snelle tijden op de klokken werden gezet en de onderlinge verschillen vaak niet meer waren dan een fractie van een seconde.

In de voor de Euro Series meetellende klasse Super Twin Top Gas troefde Gert-Jan Laseur (Almere) de voltallige buitenlandse concurrentie af door in 7,473 seconden en 288 km/u (na 402 meter!) naar de eerste kwalificatiepositie te rijden. In de klasse Funny Bike was de Deen Sven Fagan met 7,781 seconden de snelste man van de dag. In prachtige stijl legde de winnaar van de Drachten Nationals bijna de volledige ' mijl af zonder dat het voorwiel van zijn Kawasaki de grond raakte. Maar ook in de andere motorklassen ging het er snel en spectaculair aan toe waarbij de buitenlandse concurrentie zich nadrukkelijk liet gelden. In de klasse Super Street Bike eiste Thomas Granica (Duitsland) de snelste tijd voor zich op en bleef daarmee Charly Anasagasti (Zwolle) een fractie voor. Bij de Ultimate Street Bikes werd de eerste plaats na de kwalificaties ingenomen door Bart van 't Zelfde (Rotterdam) met zijn Suzuki Hayabusa terwijl deze plaats in de klasse Street Bike was weggelegd voor Jaco van Mensch (Wateringen). Gijs de Ruiter (Waspik) stond in de klasse Street Bike ET na vier runs op de eerste plaats terwijl Stefan Graff (Duitsland) de 'pole' voor zich opeiste in de klasse Super Street Twin. Prikkelende nitro-dampen kon het publiek opsnuiven bij de spectaculaire run van Stefan Iwanowitsch (Munstergeleen) met zijn Harley Davidson die daarbij de winnaar van de Drachten Nationals Martijn de Haas (Waddinxveen) net voorbleef. Bij de Junior Drag Bikes ging de eerste kwalificatieplaats met Jonas Raeymaekers naar België.

Ook bij de auto's was de strijd in de kwalificaties ongemeen spannend. Uiterst verrassend ging de 'pole position' in de klasse Super Pro ET naar Jan Scheppers (Rijsenhout) met zijn Chevrolet Stepside Pickup. De Nederlander bleef daarmee onder andere Jean Dulamon (Frankrijk) voor die met 296 km/u de hoogste eindsnelheid haalde en bijna opnieuw de 300 km/u barrière wist te doorbroken. De Pickups deden het hoe dan ook goed tijdens de

Drachten Internationals want in de klasse Pro ET stond Hans van der Spek (Halfweg) met zijn Chevrolet Pickup op nummer één terwijl in de klasse Super Gas Maurice van der Laan (Houten) met eveneens een Chevrolet Pickup na vier runs de eerste plaats innam. In de opstapklasse Sportsman ET waren de verschillen zelfs zo klein dat de eerste kwalificatieplaats moest worden gedeeld door Olaf Niessink (Spijkenisse) met zijn Dodge Challenger en Monica van der Maden (Maasland) met haar Pink Lightning Plymouth Duster. De klasse Super Street Car leverde met Andreas Bona weer een Duitse nummer één op net als in de klasse Super Comp waar Norbert Schneider met zijn fraaie VW Corrado de voltallige concurrentie te snel af was. Bij de Junior Dragsters verzekerde Lisa Selles (Lelystad) zich opnieuw van de eerste plaats. In de klasse Competition Eliminator kon het publiek genieten van de fraaie Mercedes SL300 van de Zwitser Stefan Winter. Voor het zwaarste motorische geweld zorgden Marcus Hilt (Zwitserland) en David Vegter (Aalsmeer). Met hun 2.000 pk sterke Pro Modified-bolides kreeg het tweetal met fraaie burn outs en spectaculaire runs het publiek op de banken.

Helaas kreeg de Drachten Internationals op zondag dus niet het slot dat het verdiende. 's Morgens regende het al en toen de vooruitzichten niet beter werden, restte de organisatie niets anders dan het evenement in de loop van de middag voortijdig af te blazen. Met vele honderden pk's en slicks is het immers onmogelijk om op de speciaal geprepareerde baan onder natte omstandigheden te rijden. De volgende en tevens laatste kans van dit jaar om de dragracers op eigen bodem aan het werk te zien is tijdens de Goodridge Dutch Finals. Afgelopen weekend zijn er nauwelijks punten gescoord waardoor in alle klassen de onderlinge verschillen minimaal zijn en er nog veel rijders aanspraak kunnen maken op de titel. Het belooft dus een spannend en niet te missen slot van het seizoen te worden. De Goodridge Dutch Finals worden gehouden van 21 tot en met 23 augustus eveneens op de dragstrip van Vliegveld Drachten.

Voor de redactie