Gemeente Ede
dinsdag, 14 juli 2009
Website Ede ingrijpend vernieuwd
Door: Edi van Gelder
Ede heeft de gemeentelijke website www.ede.nl ingrijpend vernieuwd. De
website heeft een nieuw uiterlijk en biedt een aantal nieuwe functies.
Inwoners kunnen vanaf nu een verhuizing binnen de gemeente doorgeven
via internet. Nieuw is ook de mogelijkheid om een afspraak te maken
via internet voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Een
nieuwe zoekmachine zorgt ervoor dat zoekresultaten beter aansluiten
bij de vraag van de (be)zoeker. De vormgeving van de site is
aangepast, waardoor de site overzichtelijker is en rustiger oogt.
In de (nabije) toekomst wordt het mogelijk om meer zaken te doen met
de gemeente via de website. Via de vorige website was het al mogelijk
om een uittreksel Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) aan te
vragen en een Melding Openbare Ruimte door te geven. De site is nu
aangepast om de verdere uitbreiding van de dienstverlening mogelijk te
maken.
Binnengemeentelijke verhuizing
Inwoners die binnen de gemeente Ede verhuizen hoeven voortaan niet
meer langs te komen bij het gemeentehuis. Zij kunnen de verhuizing nu
gewoon via de website doorgeven.
Afspraak maken
Nu kunnen inwoners ook een afspraak maken via de website voor het
aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Met een afspraak worden
mensen op de afgesproken tijd geholpen, dit scheelt een eventuele
wachttijd. Een afspraak maken voor ondertrouw was via internet al
mogelijk
Nieuwe zoekmachine
De website heeft een nieuwe zoekmachine. Deze is krachtiger en
sneller. De zoekmachine haalt doelgerichter de informatie uit de
website die de (be)zoeker nodig heeft. Zo `denkt' de zoekmachine met
je mee en kan synoniemen leveren waardoor eerder de passende
informatie wordt gevonden.
Ede beter, makkelijk voor u!
De vernieuwde website komt voort uit het programma "Ede beter,
makkelijk voor u". Het doel van het programma is om de gemeentelijke
dienstverlening te verbeteren. De gemeente werkt aan verbeteringen om
het voor de inwoners gemakkelijker te maken. Daarbij worden alle
vormen van dienstverlening onder de loep genomen: digitaal (website en
email), post, balie en telefoon.