Gemeente Ede


dinsdag, 14 juli 2009

Website Ede ingrijpend vernieuwd

Door: Edi van Gelder

Ede heeft de gemeentelijke website www.ede.nl ingrijpend vernieuwd. De website heeft een nieuw uiterlijk en biedt een aantal nieuwe functies. Inwoners kunnen vanaf nu een verhuizing binnen de gemeente doorgeven via internet. Nieuw is ook de mogelijkheid om een afspraak te maken via internet voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Een nieuwe zoekmachine zorgt ervoor dat zoekresultaten beter aansluiten bij de vraag van de (be)zoeker. De vormgeving van de site is aangepast, waardoor de site overzichtelijker is en rustiger oogt.

In de (nabije) toekomst wordt het mogelijk om meer zaken te doen met de gemeente via de website. Via de vorige website was het al mogelijk om een uittreksel Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) aan te vragen en een Melding Openbare Ruimte door te geven. De site is nu aangepast om de verdere uitbreiding van de dienstverlening mogelijk te maken.

Binnengemeentelijke verhuizing
Inwoners die binnen de gemeente Ede verhuizen hoeven voortaan niet meer langs te komen bij het gemeentehuis. Zij kunnen de verhuizing nu gewoon via de website doorgeven.

Afspraak maken
Nu kunnen inwoners ook een afspraak maken via de website voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Met een afspraak worden mensen op de afgesproken tijd geholpen, dit scheelt een eventuele wachttijd. Een afspraak maken voor ondertrouw was via internet al mogelijk

Nieuwe zoekmachine
De website heeft een nieuwe zoekmachine. Deze is krachtiger en sneller. De zoekmachine haalt doelgerichter de informatie uit de website die de (be)zoeker nodig heeft. Zo `denkt' de zoekmachine met je mee en kan synoniemen leveren waardoor eerder de passende informatie wordt gevonden.

Ede beter, makkelijk voor u!
De vernieuwde website komt voort uit het programma "Ede beter, makkelijk voor u". Het doel van het programma is om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren. De gemeente werkt aan verbeteringen om het voor de inwoners gemakkelijker te maken. Daarbij worden alle vormen van dienstverlening onder de loep genomen: digitaal (website en email), post, balie en telefoon.