Gemeente Gaasterlân-Sleat


Het politiespreekuur op het gemeentekantoor

Het politiebureau van Balk is per 1 juli jl. gesloten. Ook de steunpunten/bureaus in een aantal andere plaatsen zijn gesloten, omdat het bezoekersaantal terugloopt en mensen steeds meer gebruik maken van andere manieren om met de politie in contact te treden. Voor een rechtstreeks contact met de politie kunt u voortaan terecht op het spreekuur van wijkagent Tjeerd Hofstra in het gemeentekantoor in Balk, iedere maandagochtend van 9-10 uur. Voor het doen van aangifte kunt u iedere werkdag terecht op het politiebureau in Koudum of via internet. Hoe werkt dit nu precies?

Het doen van aangifte

Voor een aantal lichte vergrijpen kun je aangifte doen via Internet. Kijk op www.politie.nl en klik op de button `aangifte'. De gebruiker wordt via een aantal schermen door de aangifte geleid. Voor de volgende delicten kunt u via internet aangifte doen:


- Diefstal van een fiets, bromfiets of auto.


- Vernielingen.


- Verlaten plaats van ongeval (aanrijding zonder dat de veroorzaker bekend is).

Iedereen die via internet aangifte doet krijgt vervolgens binnen een van tevoren vastgestelde termijn via e-mail of brief een bevestiging van de aangifte.

Wanneer er sprake is van geweld, een bekende dader of als de dader sporen heeft achter gelaten, verzoekt de politie de aangever op het politiebureau aangifte te doen. Voor onze gemeente is dit in Koudum, Tjalke van der Walstraat 32. Iedere werkdag is dit bureau geopend van 9 tot 17 uur. Ook voor de lichtere vergrijpen kunt u hier terecht voor het doen van aangifte.

Rechtstreeks contact: spreekuur buurtagent

De buurtagent van Gaasterlan-Sleat heeft wekelijks spreekuur in het gemeentehuis van Balk: maandagochtend van 9 tot 10 uur. Dit spreekuur is er voor een rechtstreeks, persoonlijk contact tussen burger en politie. Bijvoorbeeld voor structurele problemen, klachten, vragen en adviezen. In principe worden er geen aangiftes opgenomen, omdat het gemeentekantoor niet is aangesloten op het politienetwerk.

Verloren en gevonden voorwerpen

Sleutels kwijt? Tas gevonden? Voor gevonden en verloren voorwerpen kunt u sinds 1 maart jl. terecht bij de gemeente Gaasterlân-Sleat en niet meer bij de politie.

Melding gevonden voorwerp

Als u een voorwerp vindt, bent u verplicht zo snel mogelijk melding te doen van de vondst. Hiervoor kunt u tijdens openingstijden terecht bij de Centrale Klantenbalie in het gemeentehuis van Gaasterlân-Sleat, Dubbelstraat 1 in Balk.

U kunt de melding ook online aan ons doorgeven op www.gaasterlan-sleat.nl. U kunt een gevonden voorwerp ook zelf bewaren of bij de gemeente brengen. Identiteitsbewijzen en militaire zaken moeten altijd bij de gemeente worden afgegeven. Bewaart u het voorwerp zelf, dan bent u verplicht voor het onderhoud ervan te zorgen zodat de staat van het voorwerp niet verslechtert.

Melding verloren voorwerp
Als u een voorwerp verloren bent, kunt u dit tijdens openingstijden melden bij de Centrale Klantenbalie in het gemeentehuis van Gaasterlân-Sleat, Dubbelstraat 1 te Balk. U kunt de melding ook online aan ons doorgeven op www.gaasterlan-sleat.nl. Als uw verloren voorwerp gevonden is, nodigt de gemeente u uit om het gevonden voorwerp te komen bekijken. Hiervoor moet u een legitimatiebewijs kunnen tonen.

Zelf zoeken op de landelijk website
De gemeente plaatst de aangemelde verloren en gevonden voorwerpen op de landelijke website www.verlorenofgevonden.nl. Zo kunt u ook zelf kijken of het verloren voorwerp gevonden is.

Diefstal en vermissing

Vermoedt u dat uw eigendom gestolen is? Dan kunt u natuurlijk wel terecht bij de politie. Diefstal blijft tenslotte een politiezaak! U kunt aangifte doen op het politiebureau (Koudum), of via de website van de politie www.politie.nl/aangifte.

Identiteitsbewijs kwijt: bent u uw rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of vreemdelingendocument verloren, dan moet u aangifte doen van vermissing bij de politie (bureau in Koudum of via internet). De politie maakt een proces-verbaal op van uw aangifte. U kunt op vertoon van het proces-verbaal van de politie een nieuw identiteitsbewijs bij de gemeente aanvragen.