Gemeente Brummen


Begraafplaatsenonderzoek uitgebreid

(Oorspronkelijke publicatie datum: 15-07-2009)

In 2007 plaatste de gemeente bordjes op delen van de begraafplaatsen in Eerbeek en Brummen. Hierop stond het verzoek aan nabestaanden om zich te melden. Het inventariseren van de graven wordt nu uitgebreid met een deel van de graven op de begraafplaats in Eerbeek. Het gaat daarbij om graven uit het begin van de vorige eeuw die liggen aan de zijde van de Schoonmansmolenweg (tweede en derde afdeling oude gedeelte begraafplaats).

Nabestaanden
Met rechthebbenden of nabestaanden van de oude graven die binnen het onderzoek vallen, neemt de gemeente deze maand schriftelijk contact op. Voorwaarde is dat de adresgegevens bij de gemeente bekend zijn. Bij graven waarvan de nabestaanden niet bekend zijn worden bordjes geplaatst met het verzoek contact op te nemen met de gemeente. Ook via berichten en advertenties in de regionale en landelijke media roept de gemeente de rechthebbenden of nabestaanden op zich te melden.

Toekomst
Zodra het gemeentebestuur weet wie de rechthebbende of nabestaande is, volgt de vraag wat hij of zij in de toekomst met het graf wil doen. Een keuze is om het gewoon te laten bestaan maar het is ook mogelijk afstand te doen van het graf. Om deze informatie te krijgen zijn er speciale vragenformulieren ontwikkeld. Daarnaast kan een persoonlijk gesprek tot de mogelijkheden behoren. Het gemeenbestuur hoopt dat op die manier het actuele onderzoek ook zal leiden tot een betere regeling voor het onderhoud van de oude graven. Onverzorgde oude graven bepalen nu voor een groot deel het uiterlijk van de begraafplaatsen. Het onderzoek duurt in ieder geval vier jaar (voorjaar 2013). In totaal gaat het om 420 oude graven op de begraafplaats in Eerbeek.

Capaciteitsprobleem
Op gemeentelijke begraafplaatsen in Brummen, Eerbeek en Hall is er sprake van een probleem in de begraafcapaciteit; de begraafplaatsen raken vol. Daarbij is de administratie van de oude graven op de begraafplaatsen niet volledig, waardoor er geen aanspreekpersonen bekend van een graf.
Eerste prioriteit ligt bij het oplossen van het probleem van de begraafcapaciteit. Omdat de mogelijkheden om de gemeentelijke begraafplaatsen uit te breiden beperkt zijn wordt onderzocht of het ruimen van graven waar geen belangstelling meer voor is voor de langere termijn een oplossing biedt. In Brummen wordt komend jaar ook een grasveld aan de Voorsterweg ingericht als begraafplaats (voormalige volkstuinen). Deze uitbreiding kan in 2010 in gebruik genomen worden maar biedt uiteindelijk onvoldoende ruimte om op de begraafplaats te kunnen blijven begraven.

Wanneer wordt er geruimd?
Graven waarvan de gemeente een schriftelijk bewijs heeft waarin de nabestaanden of rechthebbenden toestemming geven het graf te ruimen (afstandsverklaring), kunnen worden geruimd en opnieuw worden uitgegeven. Graven die vallen binnen het onderzoek waar een bordje bij is geplaatst, worden alleen geruimd na een onderzoeksperiode van 3 jaar waarin geen belangstelling voor het graf is getoond en het college van B&W op dat moment hiertoe besluit.

Informatie
Meer informatie vindt u onder de rubriek Plannen & Projecten. Wilt u meer informatie over dit project of bent u nabestaande of rechthebbende van een oud graf? Dan kunt contact opnemen met de heer G. Guliker van Genius Loci Begraafplaatsenadviseurs. E-mail: info@geniusloci.nl. Telefoon (04110 65 00 70 (ma t/m do van 10 tot 12 uur).