IVW publiceert jaarrapportages 2008

Minder onveilige vliegtuigen en zeeschepen in Nederland, het laagste aantal gewonde spoorreizigers van de afgelopen tien jaar, maar ook aandacht voor veiligheid op de binnenvaartwegen door de opkomst van fast ferries en het tekortschieten van advies- en onderzoeksbureaus in het aantonen van de kwaliteit van partijen grond en bagger bij waterbodemactiviteiten. Dat zijn een paar van de vele ontwikkelingen die te vinden zijn in de jaarrapportages 2008 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Het aantal geconstateerde overtredingen van de rij- en rusttijden door vrachtwagenchauffeurs lag met 29 procent in 2008 aanzienlijk hoger dan in 2007 (24 procent) en 2006 (21 procent). Deze stijging is te verklaren door de invoering van de digitale tachograaf in 2006. De digitale tachograaf maakt overtredingen op eenvoudige wijze inzichtelijk. Hierdoor kan de inspectie sneller en eenvoudiger toezicht houden. Wel verdient de toenemende fraude met de digitale tachograaf aandacht.

De Inspectie constateert dat over het algemeen bussen in het openbaar vervoer technisch in orde zijn en dat de ondernemingen, uitzonderingen daargelaten, zich houden aan de regels voor rij- en rusttijden en arbeidsomstandigheden. Bij ondernemingen in het openbaar busvervoer is echter een verbeterslag te maken in systematische bedrijfsvoering voor voertuigonderhoud en vakbekwaamheidseisen van personeel. Sector, decentrale overheden en Inspectie bespreken of dit kan worden opgenomen in het contract met de concessieverlener.

In 2008 waren er in de luchtvaart wereldwijd 0,6 fatale ongelukken per miljoen vluchten. In 2007 was dat cijfer 0,65. Met een cijfer van 0,17 in 2008 blijven de Europese landen ruim onder de norm die westerse landen met elkaar zijn overeengekomen (0,5). In Nederland was er in 2008 aandacht voor de toename van het aantal sportvliegtuigjes dat het gecontroleerde luchtruim ongeautoriseerd binnendrong. Inspectie, luchtverkeersleiding, luchtvaartpolitie en sector willen de situatie verbeteren met meer voorlichting en controles.

Het aantal gewonde spoorreizigers in 2008 (62) was het laagste aantal in de afgelopen tien jaar. Dat wordt mogelijk veroorzaakt doordat er in 2008 (net als in 2007) geen botsingen na roodseinpassage plaatsvonden. In eerdere jaren was juist dit type botsingen een grote veroorzaker van reizigersletsel. Ook het aantal roodseinpassages in 2008 (240) was, dankzij inspanningen van ProRail en de spoorsector, het laagste aantal in tien jaar. In 2008 was er echter ook slecht nieuws: het aantal dodelijke slachtoffers op speciale voetgangersoverwegen op stations steeg naar vijf. De voorgaande was er in deze categorie sprake van elk jaar één dode.

Het percentage aanhoudingen van buitenlandse zeeschepen in Nederland daalde van 8,7 procent in 2000 naar 2,5 procent in 2008. Het percentage aanhoudingen van Nederlandse zeeschepen in het buitenland is de laatste jaren stabiel op een niveau van 2 tot 3 procent. Volgens de Inspectie is extra aandacht nodig voor het veilig gebruik van gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen op Nederlandse zeeschepen. Op 117 van de 182 gecontroleerde schepen werd één of meerdere gebreken op dit terrein geconstateerd. Ook is er aandacht voor de rol die de toename van fast ferries en evenementen zoals Sail Amsterdam spelen op de veiligheid op de binnenvaartwegen.

Volgens de Inspectie schieten de advies- en onderzoeksbureaus te kort in het aantonen van de kwaliteit van partijen grond en bagger bij waterbodemactiviteiten. Tijdens een controle in 2008 voldeed slechts één van de 43 door de Inspectie onderzochte rapporten aan alle normen. Tevens blijkt dat waterbeheerders de bureaus onvoldoende controleren op een uitvoering conform de norm van bodemwerkzaamheden. De inspectie maakt zich zorgen over de resultaten omdat ondanks nieuwe regelgeving de in het verleden geconstateerde risico's voor volksgezondheid en milieu zijn blijven bestaan. De Inspectie zal waterbeheerders en bureaus gerichter gaan inspecteren en aanspreken op het verminderen van die risico's

Noot voor redacties (