Ingezonden persbericht


Volvo's veiligheidsgordel viert 50ste verjaardag

Volvo Trucks is al jaren marktleider op het gebied van veiligheid. Het bedrijf ontwikkelde verschillende technologieën die helpen letsel bij ongevallen te minimaliseren. Dit jaar is het 50 jaar geleden dat Volvo de driepuntsveiligheidsgordel introduceerde ­ een uitvinding die vanaf dat moment meer levens heeft gered in het verkeer dan welke technische toepassing dan ook.

"Al vanaf het begin hebben we het patent op de uitvinding vrijgegeven aan alle fabrikanten en vandaag de dag is de veiligheidsgordel een vast onderdeel van elke auto of truck. Daarom zeggen we ook dat er een stukje Volvo in ieder voertuig zit ­ ongeacht het merk of model", verklaart Volvo's Product en Veiligheidsmanager Carl Johan Almqvist.

Hoewel de driepuntsgordel al een halve eeuw bestaat, wordt deze schrikbarend weinig gedragen door vrachtwagenchauffeurs in sommige landen. Zo draagt slechts vier op de tien truckchauffeurs in Zweden een gordel, terwijl dit in bijvoorbeeld Frankrijk dankzij strikte regelgeving ruim 80 procent is.

De consequenties van het niet dragen van een veiligheidsgordel zijn goed gedocumenteerd door Volvo's eigen Accident Research Team. Van de 15 dodelijke truckongevallen op Zweedse wegen in de laatste drie jaar droeg de chauffeur in slechts één geval een veiligheidsgordel.

"De mens heeft geen ingebouwde snelheidsmeter en ziet snelheid niet als gevaarlijk, vooral niet wanneer hij hoog in een groot voertuig zit. Wereldwijd sterven jaarlijks veel chauffeurs door het niet dragen van een veiligheidsgordel. Hun levens hadden gespaard kunnen blijven wanneer ze dat wel hadden gedaan. Dit moet veranderen en dat is een hele uitdaging", vertelt Almqvist. Hij concludeert:

"Er bevinden zich waarschuwingssignalen in onze trucks die afgaan als de veiligheidsgordel niet wordt gedragen, maar uiteindelijk moet de chauffeur zich zelf realiseren dat hij of zij enorme risico's neemt door zonder veiligheidsgordel te gaan rijden. Onze aanpak van veiligheid wordt terzijde geschoven als de chauffeur besluit geen gordel te dragen en de stoel niet op zijn plaats kan worden gehouden bij een botsing en de chauffeur door de cabine kan worden geslingerd.

De eerste Volvo met een driepuntsgordel werd op 13 augustus 1959 afgeleverd in Karlstad, Zweden.

16 juli 2009

Beschikbare films (Engels gesproken; geen ondertiteling beschikbaar):
* The egg: een oudere film van een experiment dat laat zien dat een ei niet breekt dankzij de veiligheidsgordel http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=345
* Roll-over: een oudere film met een truck die van een talud afrolt. De twee poppen laten het verschil zien tussen het wel en niet gebruiken van de veiligheidsgordel http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346
* Safety belt test: een man test de veiligheidsgordel http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=347