Ingezonden persbericht


Persbericht
Zoetermeer 16 juli 2009

Gebruik digitale tachograaf leidt tot onredelijke boetes

Het beeld dat vrachtautochauffeurs steeds vaker frauderen met de digitale tachograaf herkennen de brancheorganisaties niet. Dat laten vervoerders en verladers weten in reactie op het jaarverslag van IVW. Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) beschikken niet over gegevens met betrekking tot fraude van het apparaat zelf en wijzen elke vorm van fraude af. Wel is bekend dat het gebruik van de digitale tachograaf tot onredelijke boetes leidt. Met name in het buitenland worden soms torenhoge boetes opgelegd voor kleine overtredingen. De brancheorganisaties ondersteunen het gebruik van de digitale tachograaf omdat dit leidt tot meer veiligheid, maar roepen op om naar de geest van de wet te blijven controleren om onredelijke boetes als gevolg van het gebruik de digitale tachograaf te voorkomen.

De digitale tachograaf houdt het rijgedrag van de vrachtauto heel precies bij, waaronder de rij- en rusttijden. In de regels is bepaald dat een chauffeur na 4,5 uur rijden een pauze moet houden. Wie bijvoorbeeld als gevolg van een file 2 minuten te laat op een parkeerplaats aankomt handelt naar de geest van de wet, maar riskeert een hoge boete in bepaalde gevallen tot 450 euro. Deze boetes leiden tot grote frustratie binnen de sector. TLN, EVO en KNV roepen op om naar de geest van de wet te controleren en niet naar de letter.

De digitale tachograaf is preciezer dan zijn analoge voorganger. Daardoor zijn kleine overtredingen eerder zichtbaarder dan bij het gebruik van de analoge tachograaf. De hoeveelheid digitale tachografen neemt jaarlijks toe waardoor de kleine overtredingen gemakkelijker zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dit hoeft dus niet te betekenen dat deze overtredingen eerst niet plaatsvonden.

Een ander punt is dat met de digitale tachograaf ook het voertuig uit te lezen is. Zo kan er ook gekeken worden of eerdere berijders overtredingen begingen. Dit zal niet direct tot boetes langs de weg leiden maar men kan wel sneller gerichte bedrijfscontroles uitvoeren. Bij de analoge tachograaf was dit niet mogelijk, alleen de gegevens van de chauffeur waren langs de weg beschikbaar.