Ingezonden persbericht


Persbericht

Ecreation ontwikkelt chatbot voor Microsoft
~ virtuele gesprekspartner promoot Microsoft Live@edu-platform bij Amerikaanse college-studenten ~

Woerden, 16 juli 2009 - Ecreation heeft voor Microsoft de chatbot Get Live ontwikkeld. Deze virtuele gesprekspartner is bedoeld om studenten op Amerikaanse universiteiten bekend te maken met Microsoft Live@edu, een gratis suite van online communicatie- en samenwerkingstools voor studenten, docenten en alumni. De chatbot faciliteert een prijsvraag die onderdeel is van Microsoft's campagne om de diensten van het bedrijf voor de onderwijssector te promoten.

Microsoft Live@edu bevat Outlook Live voor e-mail, Office Live Workspace voor het delen van documenten en samenwerken, Windows Live Messenger voor instant messaging en Windows Live SkyDrive voor 25GB online opslagruimte. Door de populariteit en grote gebruikersgroep van Windows Live Messenger wilde het Amerikaanse reclamebureau van Microsoft, RIVET, een chatbot opnemen in de Live@edu marketingcampagne. Het bureau beschikt echter zelf niet over de technologie om een dergelijke applicatie te ontwikkelen. Daarom schakelde het een gecertificeerde partner in die ook over een licentie beschikt om chatbots te ontwerpen voor Microsoft's Windows Live Messenger-applicatie.

Uiteindelijk selecteerde RIVET Ecreation voor de technische realisatie van de chatbot. Doorslaggevend hierbij was Ecreation's ervaring met het quizmechanisme dat schuil gaat achter de chatbot van de televisiequiz 1 tegen 100. Daarnaast heeft het bedrijf vaker chatbots ontwikkeld die een specifieke campagne ondersteunen en kunnen de virtuele gesprekspartners van Ecreation in meerdere talen 'communiceren'.

Door getlive@live.com aan hun contactenlijst in Windows Live Messenger toe te voegen, kunnen de studenten praten met de chatbot en deelnemen aan de wedstrijd. Studenten krijgen dan iedere dag een nieuwe vraag over Live@edu, net zolang tot een vraag fout wordt beantwoord. De student met de langste reeks antwoorden kan verschillende prijzen winnen waaronder een Xbox 360. Door deel te nemen aan de wedstrijd kunnen studenten niet alleen mooie prijzen winnen, maar worden ze ook bekend met de toepassingen van Microsoft Live@edu.

"Deze opdracht voor Microsoft is een nieuwe stap in de verdere internationalisering van Ecreation. Steeds meer partijen realiseren zich dat wij beschikken over een specialistische kennis die wereldwijd toegepast kan worden", zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. "De Get Live-chatbot is een mooi voorbeeld van hoe een virtuele gesprekspartner ingezet kan worden als onderdeel van een grotere campagne."

(368 woorden)